21-10-2020

Crystal Viper - Defenders Of The Magic Circle: Live In Germany
Jaar van release: 2010
Label: AFM Records
Je moet het maar durven: na twee platen een live album uitbrengen. De Poolse heavy metalband Crystal Viper doet dat, terwijl ze (internationaal) nog maar nauwelijks naam hebben gemaakt. Daarmee debuteren ze voor AFM Records, bij wie ze nog later dit jaar een full length zullen uitbrengen. Defenders Of The Magic Circle: Live In Germany is, zoals de naam al doet vermoeden, opgenomen op het Magic Circle Festival 2009 van Manowar.

Ondanks dat Crystal Viper voor duizenden mensen gespeeld heeft, komt het op de opnames niet als zodanig over. Je zou eerder zeggen dat de locatie een zaaltje voor een paar honderd man was. Het enthousiasme is er in ieder geval niet minder om. Sterker nog, de songs klinken uitstekend. Het zijn met name The Island Of The Silver Skull en Shadows On The Horizon die mijn aandacht trekken. De belangrijkste rol is weggelegd voor Marta Gabriel. Ze is geen zangtalent en heeft geen best gevoel voor ritme, maar toch weet ze het behoorlijk goed te brengen. Het optreden duurt slechts een half uurtje.

Om het cd’tje op te vullen is er gekozen voor studiotracks die nog niet eerder uitgebracht zijn. De eerste is Secret Of The Black Water dat op het nog uit te brengen derde album zal staan. Mijn favoriet is Stronghold: Under Siege, wat een puik voorbeeld is van hoe traditionele heavy metal moet klinken. Ik ben geen liefhebber van live of compilatie albums, maar Defenders Of The Magic Circle: Live In Germany is zeker de moeite waard. Hopelijk is het een opstapje naar meer succes. Kwaliteit is iets dat Crystal Viper voldoende in huis heeft.

1. Breaking The Curse
2. Metal Nation
3. Legions Of Truth