28-10-2020

Anvil - Legal At Last
Label: AFM Records
Anvil - Legal At Last
De legendarische Anvil-documentaire Anvil: The Story Of Anvil uit 2008 kent veel aandoenlijke momenten. Zo moet frontman Steve ‘Lips’ Kudlow de eindjes aan elkaar knopen met een bijbaantje als werknemer bij de plaatselijke cateraar en speelt de band op een gegeven moment voor tien man in een kelder tijdens een Europese tournee. Wat mij vooral is bijgebleven, zijn de beelden van de opnames van het album This Is Thirteen, omdat de bandleden toen serieus dachten dat dit wel eens hun doorbraak kon worden. Het bleek echter om de zoveelste doorsnee Anvil-plaat te gaan. Anvil is sinds de documentaire dan wel bekender geworden, maar een echte doorbraak op basis van een goede plaat zal er nooit meer in zitten.

Toch blijft de band stug doorgaan en verschijnt dit jaar het achttiende album Legal At Last. In thuisland Canada is wiet sinds eind 2018 gelegaliseerd. Anvil heeft van de gelegenheid gebruikgemaakt om er een aantal nummers aan te besteden in de vorm van het titelnummer en Nabbed In Nebraska. Op de komische frontcover zien we een engel die dan eindelijk mag blowen. Hoewel, ik mag aannemen dat zoiets in de hemel altijd al was toegestaan. Het zal wel een Canadese engel zijn.

Het is geen verrassing dat Anvil met Legal At Last wederom niks nieuws laten horen. De twaalf tracks zijn allemaal van hetzelfde laken een pak, met het loeizware Nabbed In Nebraska en het swingende Talking To The Wall als lichte uitschieters. De grootste verrassing is misschien wel dat de band dit keer geen echte uitglijders maakt. In dat opzicht is Legal At Last een behoorlijk consistent album. Dat is toch wel het grootste compliment dat ik Anvil kan geven voor een plaat.

Luisteren naar Legal At Last is daarom geen vervelende ervaring. Met twaalf nummers is het wat aan de lange kant, maar er is een goede balans tussen trage, midtempo en snelle songs. Het is bepaald geen hoogstaande heavymetalplaat, maar een Anvil-album dat van begin tot eind nergens irritaties opwekt, is wat mij betreft een prima prestatie. Daarom krijgt deze full-length een nette voldoende.

1. Legal At Last
2. Nabbed In Nebraska
3. Chemtrails