Enquête

Wat is jouw favoriete live opgenomen rock- of metalalbum aller tijden?

AC/DC - If You Want Blood, You’ve Got It
Death - Live In L.A.
Deep Purple - Made In Japan
Dream Theater - Live Scenes From New York
Iced Earth - Alive In Athens
Iron Maiden - Live After Death
Judas Priest - Unleashed In The East
Kiss - Alive!
Mayhem - Live In Leipzig
Metallica - Live Shit: Binge And Purge
Motörhead - No Sleep ‘Til Hammersmith
Nightwish - Showtime, Storytime
Opeth - The Roundhouse Tapes
Ozzy Osbourne - Tribute
Pantera - Official Live: 101 Proof
Rainbow - On Stage
Rammstein - Live Aus Berlin
Rush - Exit Stage Left
Savatage - Ghost In The Ruins
Saxon - The Eagle Has Landed
Slayer - Decade Of Aggression
Thin Lizzy - Live And Dangerous
Tool - Salival
UFO - Strangers In The Night
een ander live-album, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    30 augustus:
  • Roosendaal Open Air 2025 o.a. Mental Cruelty, Sarcator. Insurrection, Millhaven
Kalender
Vandaag jarig:
  • Bob Ringe (manager) - 79
  • Carl-Michael Herlöfsson (producent) - 63
  • Derek Sherinian (Dream Theater) - 59
  • Eerie Von (Danzig) - 61
  • Gene Simmons (Kiss) - 76
  • Geoff Downes (Asia) - 73
  • Michael Kaluta (illustrator) - 78
  • Olavi Mikkonen (Amon Amarth) - 52
  • Reinhold Mack (producent) - 76
  • Richie Cavalera (Incite) - 40
  • Rob Halford (Judas Priest) - 74
  • Ronald van Prooijen (Picture) - 70
  • Simone van Straten (Sisters Of Suffocation) - 29
  • Vivian Campbell (Def Leppard) - 63
Review

Anvil - Legal At Last
Jaar van release: 2020
Label: AFM Records
Anvil - Legal At Last
De legendarische Anvil-documentaire Anvil: The Story Of Anvil uit 2008 kent veel aandoenlijke momenten. Zo moet frontman Steve ‘Lips’ Kudlow de eindjes aan elkaar knopen met een bijbaantje als werknemer bij de plaatselijke cateraar en speelt de band op een gegeven moment voor tien man in een kelder tijdens een Europese tournee. Wat mij vooral is bijgebleven, zijn de beelden van de opnames van het album This Is Thirteen, omdat de bandleden toen serieus dachten dat dit wel eens hun doorbraak kon worden. Het bleek echter om de zoveelste doorsnee Anvil-plaat te gaan. Anvil is sinds de documentaire dan wel bekender geworden, maar een echte doorbraak op basis van een goede plaat zal er nooit meer in zitten.

Toch blijft de band stug doorgaan en verschijnt dit jaar het achttiende album Legal At Last. In thuisland Canada is wiet sinds eind 2018 gelegaliseerd. Anvil heeft van de gelegenheid gebruikgemaakt om er een aantal nummers aan te besteden in de vorm van het titelnummer en Nabbed In Nebraska. Op de komische frontcover zien we een engel die dan eindelijk mag blowen. Hoewel, ik mag aannemen dat zoiets in de hemel altijd al was toegestaan. Het zal wel een Canadese engel zijn.

Het is geen verrassing dat Anvil met Legal At Last wederom niks nieuws laten horen. De twaalf tracks zijn allemaal van hetzelfde laken een pak, met het loeizware Nabbed In Nebraska en het swingende Talking To The Wall als lichte uitschieters. De grootste verrassing is misschien wel dat de band dit keer geen echte uitglijders maakt. In dat opzicht is Legal At Last een behoorlijk consistent album. Dat is toch wel het grootste compliment dat ik Anvil kan geven voor een plaat.

Luisteren naar Legal At Last is daarom geen vervelende ervaring. Met twaalf nummers is het wat aan de lange kant, maar er is een goede balans tussen trage, midtempo en snelle songs. Het is bepaald geen hoogstaande heavymetalplaat, maar een Anvil-album dat van begin tot eind nergens irritaties opwekt, is wat mij betreft een prima prestatie. Daarom krijgt deze full-length een nette voldoende.

Tracklist:
1. Legal At Last
2. Nabbed In Nebraska
3. Chemtrails
4. Gasoline
5. I'm Alive
6. Talking To The Wall
7. Glass House
8. Plastic In Paradise
9. Bottom Line
10. Food For The Vulture
11. When All's Been Said And Done
12. No Time

Score: 70 / 100

Reviewer: Rene
Toegevoegd: 8 februari 2020

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.