Metalfan.nl - Metal nieuws, reviews, interviews en meer...

13-11-2019

Asagraum - Dawn Of Infinite Fire
Jaar van release: 2019
Label: Edged Circle Productions
Asagraum - Dawn Of Infinite Fire
Hoewel er in Nederland op blackmetalgebied behoorlijk wat goede bands rondlopen, blijven deze zowel nationaal als internationaal onderbelicht. Het pas in 2015 opgerichte Asagraum (een combinatie van “Asag”, een demon in de Sumeriaanse mythologie, en “raum”, dat voor ruimte staat) is een van de weinige uitzonderingen. Dat ligt deels aan het feit dat er alleen maar vrouwen in de line-up te vinden zijn. Maar gelukkig is dat niet de enige reden.

Potestas Magicum Diaboli (2017) is namelijk een sterk debuut van oprichtster Obscura (gitaar, bas, vocalen) en T. Kolsvart (drums). Met het vertrek van Kolsvart (Cultist, Elände, Gestalte, Hinsides, Nidvind, Urarv) en het toetreden van A. (ex-Sisters Of Suffocation) is de internationale formatie een volledig Nederlandse geworden. De tweede full-length Dawn Of Infinite Fire verschijnt via Edged Circle Productions, het label van ex-Immortal-bassist Iscariah.

De satanistische black van het duo grijpt terug op de jaren negentig, maar bevat ook modernere elementen. Denk aan een mix van Svartidauði, Deathspell Omega, Mgła en Watain in een hedendaags productiejasje. De gefocuste muziek is veelzijdiger dan op de voorganger. Eén van de beste voorbeelden is één van de uitschieters in de vorm van Beyond The Black Vortex, dat slepend begint, maar even later razend vervolgt met fantastische riffs die je meezuigen in de belevingswereld van Asagraum. Een ander voorbeeld is het sfeervolle Guahaihoque, dat zowel striemende black, fraaie duale riffs (denk aan Murder van Katatonia) en melancholische gitaarleads bevat. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de interessante twists in de ritmiek.

Voorafgaand aan Guahaihoque is al veel gebeurd. De gloomy opener zet direct de sfeer neer, voordat het furieuze en zeer intense The Lightless Inferno de boxen uitknalt met snel blastwerk. Het eveneens overtuigende Abomination’s Altar belicht nog een andere kant: die van black-‘n-roll. Hoewel de ene compositie memorabeler is dan de andere, werkt de diversiteit versterkend en slaagt Asagraum er bovendien in de focus te behouden.

De iets gepolijste productie is rauw en vol, maar de gelaagde mix laat voldoende ruimte open voor alle instrumentale en vocale bijdragen. De zang en de muur van gitaarpartijen staan prominent in de mix, maar ook het baswerk is goed te volgen.

A. is beslist een aanwinst. Niet alleen het razendsnelle blastwerk in onder meer Beyond The Black Vortex getuigt van klasse, maar ook de diversiteit in haar drumspel tilt deze release naar een hoger niveau. De vele accenten die zij toevoegt met cymbals, toms en pauken zijn regelmatig goed uitgelicht.

De twee Nederlandstalige nummers vallen op. Het vergt een behoorlijke inspanning om de teksten te volgen, vanwege de giftige, extreme vocalen van Obscura. Ze verhaalt onder andere over de left hand path-ideologie. In haar eigen woorden: “De rituele oproepingen in de teksten creëren samen met de instrumentatie een geestelijke ruimte waarbinnen de demon zich kan manifesteren. Langs deze weg kan de wijsheid van Satan bij de luisteraar binnenkomen."

Die oprechtheid en intensiteit is de kracht van Asagraum en dus ook van Dawn Of Infinite Fire. De gedrevenheid waarmee de satanistische black metal is geschreven en opgenomen, zorgen dan ook voor een hoge score. Na Potestas Magicum Diaboli is deze tweede full-length een overtuigend bewijs van de kwaliteiten van Asagraum. Benieuwd hoe het live klinkt? Ga dan naar Metal Experience Fest II in Gebr. De Nobel te Leiden op 28 september of naar Eindhoven Metal Meeting op 13 en 14 december.

Tracklist:
1. They Crawl From The Broken Circle
2. The Lightless Inferno
3. Abomination’s Altar
4. Guahaihoque
5. Dawn Of Infinite Fire
6. Dochters Van De Zwarte Vlam
7. Beyond The Black Vortex
8. Hate Of Satan’s Hammer
9. Waar Ik Ben Komt De Dood

Score: 83 / 100

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 14 september 2019

Koop dit album in

[ Terug naar de Album Reviews ]