• Perry Farrell (Jane's Addiction) - 65
  • Vegard K. Thorsen (Theatre Of Tragedy) - 47
  • Vincent (Yorblind) - 36

Gama Bomb - Speed Between The Lines
Label: Grindstone Records
Gama Bomb - Speed Between The Lines
De Noord-Ierse thrashers van Gama Bomb zijn weer terug. Met Speed Between The Lines is de band al toe aan het zesde album. In een tijdspanne van dertien jaar is dat niet verkeerd. Met de snelle thrash metal die de band maakt, is duidelijk een fanbase opgebouwd. Dat is zeer begrijpelijk aangezien de heren een fijn eigen geluid hebben ontwikkeld. Soms serieus, maar vaker op humoristische wijze erenze met hun muziek de grote thrashbands van weleer.

Als je Gama Bomb met een andere band zou moeten vergelijken, komt Anthrax snel naar boven. De hoge stem en kundige speedmetalinsteek doen erg denken aan deze New Yorkers. Maar dit wil niet zeggen dat dit album als een goedkope rip-off afgedaan kan worden. Integendeel zelfs. Gama Bombs eigen sound doet niet onder voor die van grote(re) thrashmetalbands. De vocalen van Philly Byrne zijn heel afwisselend. Hij zit veel aan de hoge kant, maar ook lage zuivere vocalen zijn geen probleem. Zijn uithalen zijn zelfs te vergelijken met die van Rob Halford. De nummers Give Me Leather en Bring Out The Monster klinken daarom als een thrashversie van Judas Priest. Dit is extra indrukwekkend als je bedenkt dat Philly in 2012 een stemoperatie heeft moeten ondergaan. Ook de backgroundvocals van bassist Joe McGuigan drukken een duidelijke stempel op de muziek. Zijn korte geschreeuw in de refreinen geven nummers als A Hanging en R.I.P. U een erg meezingbaar karakter, wat de nummers extra geschikt maakt om live op te voeren.

In muzikaal opzicht vallen de vele gitaarsolo’s en snelle drumpartijen het meest op. De solos in Alt-Reich en R.I.P. U zijn duidelijk geïnspireerd door die van Slayer en Megadeth. De teksten gaan over van alles en nog wat. De onderwerpen doen denken aan Anthrax denken. De nummers zijn afwisselend politiek en humoristisch. Zo gaat We R Going 2 Eat U over de groeiende inkomenskloof, World Gone To Hell over het milieu en is de politieke lading van Alt-Reich wel te raden. Maar het zou Gama Bomb niet zijn als er geen komische nummers op staan. Zo zijn er songs over stomweg plezier hebben (666Teen), een denkbeeldige vriend (Bring Out The Monster) en is er een ode aan Kurt Russell (Kurt Russell).

Het is Gama Bomb opnieuw gelukt een heerlijke thrashplaat af te leveren. De invloeden van groepen als Anthrax, Megadeth, Nuclear Assault en Agent Steel zijn duidelijk terug te horen, maar Gama Bomb heeft het weer voor elkaar gekregen een duidelijk eigen geluid ten gehore te brengen. Met Speed Between The Lines onder de arm is Gama Bomb klaar om weer wat hoger te klimmen op de ladder van thrashmetalbands.

1. Give Me Leather
2. A Hanging
3. 666Teen