• Nathanaël "Nath" (Anachronia) - 40
  • Ol Drake (Evile) - 40

Gama Bomb - The Terror Tapes
Jaar van release: 2013
Label: AFM Records
Gama Bomb - The Terror Tapes
Ze bestaan dus nog! Ik geloof dat ik al enkele jaren niks meer van deze heren uit Noord-Ierland heb gehoord en eerlijk gezegd begon ik al een beetje te vrezen voor het voortbestaan van Gama Bomb. Het zou toch erg zonde zijn wanneer het slechts die die paar erg toffe platen was gebleven. Tales From The Grave In Space is sowieso een van de betere thrash metalreleases van de afgelopen jaren en nu hebben we eindelijk een vervolg. Zonder slag of stoot zal dat niet gegaan zijn, want aan de line up te zien heeft gitarist Luke Graham het veld geruimd.

Het is in elk geval leuk om te zien dat er in die vier jaar tijd maar weinig veranderd is. Ze spelen nog altijd dezelfde tegen crossover leunende thrash metal. Aan het nieuwe The Terror Tapes te horen, heeft de snelheid echter wel enigszins moeten wijken voor een iets toegankelijker geluid. Verder houdt Gama Bomb nog altijd van oude nintendo’s, sciencefiction- en horrorpulpfilms, comics en alles eighties en nineties kids van hielden en hebben ze hun gevoel voor humor behouden. De teksten zijn namelijk vrij hilarisch. Ik kan daarbij iedereen de videoclip aanbevelen van Terrorscape. Niet alleen is dit het beste nummer van de plaat, maar de clip is fantastisch!

Het gevoel voor humor is aan de andere kant ook datgene wat de plaat staande houdt. Gama Bomb is nooit een originele band geweest, maar door een aantal accenten, werd hun muziek interessanter dan dat van de meeste concurrenten. Ook The Terror Tapes heeft ze, al zijn het er weinig. Wat gekke gitaarloopjes hier, wat citaten uit films daar. Om Terrorscape maar weer aan te halen, die heeft namelijk een stukje van De Sabeldans van de componist Aram Khachaturian. We Started The Fire opent met een citaat uit een van mijn favoriete pulpfilms, namelijk I Guerrieri del Bronx (The Bronx Warriors) van Enzo Castellari. Dat zijn van die leuke dingetjes die je bij de les houden.

Het is alleen wel zo dat Gama Bomb dat meer nodig heeft dan voorheen. Na even uit de roulatie geweest zijn, lijkt de band het schrijven van goede songs weer iets verleerd te zijn. Helaas gilt Philly Byrne niet meer zoals hij op de vorige plaat deed. Wellicht heeft dat te maken met de operatie die hij vorig jaar aan zijn stembanden heeft gehad, maar het is een stukje pit dat deze plaat best had kunnen gebruiken. In ieder geval zijn de overige leden het kunstje niet verleerd. Domo Dixon (wat een naam ook…) tovert nog steeds de ene na de andere prachtige solo uit zijn gitaar. Hier staat een band met de nodige ervaring en daarom weten ze wel hoe ze hun muziek aan de man moeten brengen. Al met al scoort Gama Bomb dan nog redelijk goed en kunnen we The Terror Tapes een leuke plaat noemen. The Terror Tapes is alleen geen verplichte aanschaf.

1. The Wrong Stuff
2. Legend Of Speed
3. Backwards Bible