• Perry Farrell (Jane's Addiction) - 65
  • Vegard K. Thorsen (Theatre Of Tragedy) - 47
  • Vincent (Yorblind) - 36

Moon Duo - Occult Architecture Vol. 1
Label: Sacred Bones
Moon Duo - Occult Architecture Vol. 1
In iedere relatie is het belangrijk om regelmatig dingen samen te ondernemen. Nu kiezen de meeste (oudere) stellen ervoor om samen te gaan kaarten of wandelen, of degenen die wat jonger zijn om samen te gaan sporten of te reizen. Ripley Johnson en Sanae Yamada pakken de zaken wat anders aan: zij kiezen er als echtgenoot en echtgenote voor om samen in een psychedelische rockgroep te spelen. Nu was Johnson al gewend aan een carrière ‘on the road’ door zijn werk in Wooden Shjips, maar voor Yamada betekende deze switch het opgeven van een carrière als docente. Inmiddels behoort Moon Duo echter tot een redelijk bekende naam binnen de psychedelische rockscene en mag de band op brede belangstelling rekenen.

Dat het met de creativiteit wel goed zit, bewijst Moon Duo met het dit jaar verschenen tweeluik Occult Architecture. Dit eerste deel verscheen begin 2017 via Sacred Bones Records, terwijl het tweede deel later dit jaar in de platenzaak belandde. De keuze om Occult Architecture in twee delen uit te brengen, diende zich aan gedurende het mixproces. Volgens de bandleden representeert de muziek de ‘onzichtbare structuren’ die in de cyclus van seizoenen gevonden kan worden. De twee platen zijn in conceptueel opzicht gelinkt aan de Chinese Yin en Yang-theorie, waarin de harmonieuze dualiteit van licht en duisternis centraal staat. De muziek op Occult Architecture Vol. 1 vertegenwoordigt de Yin-kant van het tweeluik. In het Chinees staat Yin voor de schaduwkant en wordt het geassocieerd met het vrouwelijke, de duisternis, (de) nacht en de aarde.

In de sound ligt de nadruk dan ook sterk op deze donkere kant. Naast ruwe, rockende riffs vallen vooral de keyboardpartijen op. De synths zijn zweverig en onderkoeld, met name tijdens het triphop-achtige Cold Fear, dat daardoor wat aan de coldwave van In Death It Ends doet denken. In de warmbloedige vocalen (met name het stemgeluid van Yamada is zeer prettig) sluipen verder de nodige gothic-invloeden door. Vooral Will Of The Devil is hier een mooi voorbeeld van. Door het repetitieve, bedwelmende karakter van de muziek – in combinatie met de vele elektronische effecten – is Occult Architecture Vol. 1 ook vooral een eerbetoon aan de grote krautrockbands van weleer (Kraftwerk, Neu).

De zeven nummers op dit album zijn in totaal goed voor een dikke drie kwartier heerlijke, ‘trippy’ muziek. Vooral wanneer de band het tempo wat opschroeft, is het genieten geblazen. Zo is Cross-Town Fade een onbetwist hoogtepunt. De combinatie van een dwingend drumritme, heerlijke, zweverige elektro-klanken (die van links naar rechts door je brein pulseren als lichtjes die aan en uit gaan) en smeuïg ronkend gitaarwerk vol ‘fuzz’ blijkt onweerstaanbaar. Ook het stuwende Cult Of Moloch, dat rondom een hypnotiserend ritme is opgebouwd, smaakt naar meer.

Liefhebbers van psychedelische krautrock à la Electric Moon, Sula Bassana en Zone Six zullen ongetwijfeld ook genieten van Moon Duo. Occult Architecture Vol. 1 is enerzijds heel relaxed en prettig in het gehoor liggend, maar zit dankzij de vele psychedelische keyboardklanken en effecten ook boordevol interessante details die pas na meerdere luisterbeurten opvallen. Een erg fijn plaatje!

1. The Death Set
2. Cold Fear
3. Creepin'