Moon Duo - Stars Are The Light
Label: Sacred Bones Records
Moon Duo - Stars Are The Light
Moon Duo is het project van het getrouwde stel Ripley Johnson (ook actief in Wooden Shjips) en Sanae Yamada. Sinds jaar en dag maken zij een prettige en vrij licht te verteren vorm van psychedelische rock, die goed in het gehoor ligt. Enkele jaren geleden verscheen het tweeluik Occult Architecture, waarop de band twee verschillende kanten van zichzelf laat horen. Met Stars Are The Light duikt Moon Duo – zoals de kleurrijke hoes al doet vermoeden – nog meer de wonderlijke wereld van de psychedelica in.

Stars Are The Light is dan ook het meest eigenzinnige en dappere album van de band tot op heden, voornamelijk vanwege de stilistische wending die Moon Duo heeft genomen. Weg zijn de psychedelische, krautrockachtige gitaarpartijen en de lekkere laag ‘fuzz’. Daarvoor in de plaats gekomen zijn lichtvoetige, traag uitgevouwde synthpartijen en invloeden uit de funk en disco. Het resultaat is buitengewoon prettig en charmant. De meeste nummers worden gekenmerkt door een loom basisritme dat wordt aangevuld met zweverig, uitgestrekt gitaarspel en een heel scala aan ‘spacy’ keyboardeffecten.

De muziek is lichtvoetig, hallucinant, frivool en dromerig tegelijkertijd, maar de productie van Peter Kember (Spaceman 3) weet die elementen perfect met elkaar te verweven. Hoe klinkt Stars Are The Light dan? Nou, eigenlijk precies zoals de albumhoes doet vermoeden! Met één been in de psychedelica en één been in de dance zorgt Moon Duo voor een weelderig geluidspalet. De chiptune-klanken van het titelnummer klinken als een Super Nintendo-spel dat tot leven is gekomen in een uitwaaierende roes van kleur en geluid. The World And The Sun doet met zijn groovy ritme zelfs wat aan een elektro-versie van Goat denken, terwijl Eternal Shore herinnert aan de funk/Afrobeat van Here Lies Man.

Stars Are The Light is een album dat je heerlijk laat trippen en tegelijkertijd in een lome halfslaap weet te wiegen. De warmbloedige vocalen van Yamada werken bovendien sfeerverhogend. Het eindresultaat is een zeer verdienstelijk schijfje dat iedere draaibeurt beter bevalt. Moon Duo betreedt met dit album nieuw terrein en doet dat op zeer overtuigende wijze.

1. Flying
2. Stars Are The Light
3. Fall In Your Love