Svarttjern - Dødsskrik
Label: Soulseller Records
Svarttjern - Dødsskrik
Hoewel innovatieve muzikale kruisbestuivingen vaak de bovengemiddelde interesse van het publiek weten te bereiken, is het soms ook wel eens lekker als een band precies doet wat je er als luisteraar van verwacht. Het Noorse Svarttjern is zo’n band die al drie albums lang exact het soort muziek maakt dat je zou verwachten. ‘True Norwegian black metal’ prijkt er trots onder het logo van de groep – en dat is precies wat dit vijftal uit Oslo levert. Dat was al zo op de albums Misanthropic Path Of Madness (2009), Towards The Ultimate (2011) en Ultimatum Necrophilia (2014) en de liefhebbers van dergelijke zwartgeblakerde klanken hoeven niet te vrezen voor een plotselinge koerswijziging op Dødsskrik.

Na een kort intro schalt All Hail Satan met overtuiging uit de boxen. Tja, wat valt er eigenlijk verder nog uit te leggen met zo’n titel? De muzikale insteek is direct duidelijk: smerige, opzwepende black metal à la Tsjuder, Urgehal en (af en toe) Taake, waarin nuance een vies woord is. Met vocalist HansFyrste, die overigens ook nog een tijdje in Ragnarok de taken achter de microfoon heeft verricht, beschikt Svarttjern over een capabele frontman die de ondubbelzinnige boodschap met veel passie en een lekker raspende strot voor het voetlicht weet te brengen. Naast de vlammende riffs is het vooral drummer Grimmdun die zijn visitekaartje afgeeft. In vergelijking met bovengenoemde bands ligt het tempo op Dødsskrik weliswaar iets lager, hoewel het gaspedaal toch stevig ingedrukt blijft tot en met afsluiter Acid Dreams. Het zijn echter vooral de groovende riffs die veel overeenkomsten vertonen met het Noorse trio.

Hoewel Svarttjern zeer traditioneel klinkt, blijft het album over de gehele lengte boeiend. Er staat dan ook geen enkel slecht nummer op. Terwijl Admiring Death wat aan 1349 herinnert, laat Det River I Meg vooral Tsjuderiaans geros horen. De Noorse teksten die af en toe hun intrede doen passen prima bij het karakter van de muziek. Liefhebbers van oprechte, pure black metal zonder veel opsmuk zullen veel plezier aan dit prima geproduceerde album beleven.

1. Intro
2. All Hail Satan
3. Admiring Death