• Bryan Ottoson (American Head Charge) - 2005
  • Dan "Cernunnos" Vandenplas (Enthroned) - 1997
  • Rob Clayton (Hallows Eve) - 1992

Svarttjern - Shame Is Just A Word
Label: Soulseller Records
Svarttjern - Shame Is Just A Word
Svarttjern maakt Noorse black metal van de oude snit. Zwartgeblakerd geraas zonder veel opsmuk, met een agressieve sound en het occasionele, lompe grooveritme om het vuurtje verder op te poken. De band rondom frontman HansFyrste (ex-Ragnarok) levert dit soort black metal al af sinds het debuut Misanthropic Path Of Madness (2009). Het zal dan ook niemand verwonderen dat het begin dit jaar verschenen Shame Is Just A Word – full-length nummer vijf van de heren – volledig in het verlengde ligt van de traditionele sound die Svarttjern sinds jaar en dag heeft omarmd. De verschillen met voorganger Dødsskrik dienen dan ook met een vergrootglas gezocht te worden.

Maakt dat Shame Is Just A Word tot een slecht album? Natuurlijk niet, want degenen die het eerdere materiaal van dit vijftal hebben gehoord, weten dat de klassieke vorm van black metal die het gezelschap tentoonspreidt met veel overtuiging en vakmanschap wordt gebracht. Die kwalificaties zijn ook van toepassing op deze nieuwe full-length. Vooral de eerste twee nummers komen bijzonder aangenaam uit de speakers schallen. Opener Prince Of Disgust gooit de agressie en snijdende riffs van Tsjuder en Urgehal op overtuigende wijze in de blender, om het geheel verder op smaak te brengen met een scheut Carpathian Forest. Ment Til Å Tjene staat vol smeuïge, ‘van dik hout zaagt men planken’-riffs. De Noorse teksten geven het nummer een nog smeriger tintje en de vuige thrash-solo is de kers op de taart.

De overige tracks op Shame Is Just A Word vallen in de categorie ‘degelijk’. Typische black metal, die lekker klinkt, maar te weinig opvalt om zich echt te kunnen onderscheiden van de massa. Melodies Of Lust begint bijvoorbeeld met akoestisch, melodieus gitaarwerk, dat meer dan een beetje geïnspireerd is door Dissection, maar het vervolg van de track bestaat uit nogal generieke riffs in een zich voortslepend tempo. Het meest verrassende aan Shame Is Just A Word is de cover van de thrashmetalklassieker Bonded By Blood (Exodus). Svarttjern maakt er een smeuïge ‘blackened thrash’-versie van, die uiteraard weinig toevoegt aan het origineel, maar desondanks vermakelijk klinkt. Fans van klassieke, Noorse black metal met de nodige thrash-invloeden zullen genoeg van hun gading vinden, maar ondanks een aantal prima tracks zal Shame Is Just A Word niet als onmisbaar de boeken ingaan.

1. Prince Of Disgust
2. Ment Til Å Tjene
3. Melodies Of Lust