• Ralph Salati (Destrage) - 37
  • Richard "Ricardo" Chuat (Kronos) - 47

• Matt LaPorte (Jon Oliva's Pain) - 2011

Exxasens - Back To Earth
Label: Aloud Music
Exxasens - Back To Earth
Je hebt als band van die momenten dat alles lijkt te lukken. Het overkomt onder andere LizZard, als voorprogramma van Soen in Tilburg, Lazer/Wulf op Roadburn en Exxasens op ProgPower Europe in oktober. Aandoenlijk om de verwonderende “Wat overkomt ons hier?”-blikken van de muzikanten dan te zien. “Eén van de beste shows in onze carrière”, noemt laatstgenoemde postrockformatie het achteraf. Vele bezoekers verlaten Jongerencentrum Sjiwa met een cd van de Spanjaarden. Eenmaal thuis hoop je dat de muziek die beleving kan evenaren, ook al weet je dat het moeilijk wordt.

Exxasens ontstaat in 2007 in Barcelona als geesteskind van Jordi Ruiz. Hij gaat aan de slag met zijn gitaar en keyboard en besluit zijn creaties op Myspace te zetten. Binnen korte tijd bezoeken veel belangstellenden zijn site. Consouling Sounds, een Belgisch label, brengt het debuut Polaris uit in 2008, een jaar later gevolgd door Beyond The Universe. Het soloproject groeit vervolgens uit tot een band. Eleven Miles verschijnt in 2011 en in 2013 is er Satellites.

De Spaanse formatie speelt post-rock, inclusief elementen uit de space-rock. Dat is niet zo vreemd, aangezien ‘space’ de interesse heeft van Ruiz. De ruimte komt zowel terug in het artwork als in de muziek. Er zit veel reverb en delay in de tokkels en leads. De ritmesectie pakt soms behoorlijk stevig uit, zoals in Hugeness, dat een van de hoogtepunten is vanwege de mooie combinatie van vette riffs en melodieuze leads. Aan de andere kant is er het deels rustige Oniria’s Interlude, waarin er veel ruimte is voor de elektronische elementen, zoals de piano- en keyboardtonen. Op de achtergrond klinkt over de hele lengte van de cd een sereen landschap van ruimtelijke ambient synthesizerpartijen.

Post-rock is gebaat bij een goede spanningsopbouw en die is op Back To Earth wisselend aanwezig. In het aangename Supernova is de opbouw prima. In My Hands Are Planets, dat direct stevig begint, schakelt men fraai over van het hardere deel naar een relatief rustig einde. In Your Dreams Are My Dreams verloopt de opbouw echter wat te snel en is er een overgang die wat abrupt is. In Bright Side Of The Moon (inderdaad met wat Floydiaanse ideeën erin verwerkt) gaat dat veel beter en deze track is dan ook het tweede hoogtepunt van deze release.

Afwisseling in de sound zit vooral in de details: de elektronische elementen die een eenheid vormen met het overige instrumentarium, de tribal drums en didgeridoo in Bright Side Of The Moon en de cleane zang in Supernova en Hugeness. Grootste verrassing is Saturn. Waar tot dan toe de zang slechts kort opduikt, zijn in dit nummer de vocalen veelvuldig aanwezig. Een zeer geslaagd element, aangezien ze karaktervol zijn en goed bij de muziek passen, die wel wat invloeden van The Cure bevat.

Back To Earth is een aangename post-rockplaat, die de beleving van het optreden in Baarlo niet kan evenaren, maar voldoende momenten van opleving kent om deze in het geheel te beluisteren. De elektronica is mooi organisch verwerkt in het geheel en op de productie is niets aan te merken. Drie tracks tonen aan wat Exxasens in zijn mars heeft, om maar in ruimtelijke termen te blijven redeneren. De anderen zijn net niet speciaal genoeg om te concurreren met grote voorbeelden als Mogwai en God Is An Astronaut. Desondanks is er genoeg reden om de Spanjaarden in de gaten te houden, zeker als ze weer in de buurt live komen optreden.

1. Supernova
2. My Hands Are Planets
3. Hugeness