Trans-Siberian Orchestra - Letters From The Labyrinth
Label: Republic Records

Fans van Trans-Siberian Orchestra hebben lang op een nieuwe langspeler moeten wachten, want het aardige Night Castle stamt alweer uit 2009. Letters From The Labyrinth is de naam van de opvolger en deze is in tegenstelling tot eerdere platen geen rockopera, geen conceptalbum en heeft ook weinig met kerst te maken. Dit keer zijn het veertien composities over diverse persoonlijke en maatschappelijke thema’s die de harten van fans harder moeten laten slaan. Of dat met dit ‘nieuwe’ werk ook echt lukt, is echter een groot vraagteken, want de lange pauze tussen de albums heeft het creatieve brein achter de band weinig opgeleverd.

Net als op Nightcastle wordt er ruig geopend met een bewerkt Dies irae uit een requiem. Dit keer is dat niet van Verdi, maar van Mozart. Het is op zich een aardige opener en in tegenstelling tot veel van de tracks die komen gaan, geeft de formatie Trans-Siberian Orchestra er daadwerkelijk een eigen draai aan. Dit in tegenstelling tot de meeste instrumentale nummers die volgen, want Madness Of Men, Mountain Labyrinth, Prince Igor en Lullaby Night voelen aan als slappe aftreksels van de originele klassieke werken van onder andere Moessorgski en Borodin. Er is amper aan de melodieën gesleuteld, en hoewel het gitaarwerk knap is, klinken de tracks toch vooral kunstmatig als synthesizers en midi’s en weten ze amper te overtuigen. Van het grootse geluid dat TSO, en eerder ook Savatage, op wist te roepen met bewerkingen van klassieke muziek, is hier weinig te bekennen.

Gelukkig herpakt TSO zich met de rocksongs van het tweede deel van Letters From The Labyrinth. Het aardige The Night Conceives laat duidelijk de Savatage-wortels horen en dat geldt ook voor Not Dead Yet en Not The Same. De songs van de tweede helft van deze plaat zijn vooral ballads, de een wat effectiever in het overbrengen van emotie dan de ander, maar over het algemeen is dit deel van de schijf een stuk aangenamer dan het begin. Twee van de hoogtepunten zijn de beide versies van Forget About The Blame, geschreven door singer/songwriter Johnny Green. Maar ook het fragiele Not The Same mag er zeker zijn. Uiteraard mag een Savatage-cover niet ontbreken. Ditmaal gaat het om het nummer Stay. Interessant zijn ook de diverse vocalisten. Zo wordt de eerste versie van Forget About The Blame gezongen door Robin Borneman, terwijl voor versie twee de honneurs worden waargenomen door Lzzy Hale (Halestorm).

Wanneer je zes jaar hebt staan springen om nieuw materiaal van Trans-Siberian Orchestra kom je met Letters From The Labyrinth bedrogen uit. De charme van de eigen invulling geven aan klassieke werken is grotendeels verdwenen met flauwe covers en kille bewerkingen. Gelukkig herpakt TSO zich met het tweede deel van de schijf, hoewel de groep ook daar niet vies is van recycling van eigen materiaal. Toch valt er aan die tweede helft plezier te beleven met mooie luisterliedjes als Not The Same en Forget About The Blame.

1. Time And Distance (The Dash)
2. Madness Of Men
3. Prometheus