• Steve Shelley (Sonic Youth) - 62

• Max "Mad Max" Varnier (Worship) - 2001
  • Pete Quaife (The Kinks) - 2010

Christian Mistress - To Your Death
Label: Relapse Records
Christian Mistress - To Your Death
Het zal je maar gebeuren. Je vindt in een oud, obscuur boek een religieus symbool dat uitermate geschikt is voor je band en om je imago omheen te bouwen. Je plaatst het op je artwork en t-shirts. Er zijn zelfs fans die het op hun lijf getatoeëerd hebben. vervolgens gaat een van de grootste kwakzalvers van de popmuziek, Kanye West, ermee aan de haal. Dan is ineens alles voor niets geweest en mensen lachen je uit, omdat je iets van die hiphopnarcist op je arm hebt staan. Het overkwam Christian Mistress begin dit jaar.

Best sneu eigenlijk voor een band die graag een bepaalde mystiek en sfeer om zichzelf hangt. Dat verdient ze niet. Zeker niet na het fantastische Possession dat ruim drie jaar geleden verscheen. Christian Mistress is ondanks de naam geen religieus bandje. Zij doet volop mee met de revival van traditionele metal, maar heeft een eigen geluid weten te creeëren. Niet in de laatste plaats vanwege de ruwe stem van Christine Davis. Niet iedereen zal de bluesy whiskeystem van haar waarderen. Het is duidelijk te horen dat ze geen of weinig zanglessen gehad heeft, maar ze klinkt oprecht en nimmer vals.

Ik kan alleen niet zeggen dat er ten opzichte van Possession progressie hoorbaar is. Dat is ook een erg lastige opgave, omdat Christian Mistress haar eigen stijl op dat album bijna geperfectioneerd had. To Your Death klinkt een tikje gelikter en het songmateriaal is directer geworden. Met name dat laatste hadden deze heren en dame beter niet kunnen doen. Ze kunnen namelijk erg goed riffs, solo’s en memorabele melodieën bedenken, maar het komt er met deze nieuwe productie minder goed uit. Het mag dan wel spontaner klinken, maar de sfeer van Possession mis ik hier wel.

Christian Mistress zet dan wel een stap terug, maar levert desondanks een album af waarvan best te genieten valt. Songs als Stronger Than Blood en vooral Open Road dompelen je weer onder in het bekende proto-metalsfeertje. Er is een fijne energie voelbaar en de solo’s zijn heerlijk. Komende maand spelen deze Amerikanen in Tilburg, Leeuwarden en Amsterdam en nemen niemand minder dan de talentvolle, Noorse doomband Magister Templi mee. Gaat dat zien, gaat dat zien!

1. Neon
2. Stronger Than Blood
3. Eclipse