• K. Angylus (The Angelic Process) - 2008
  • Scott Williams (Soilent Green) - 2004

Nargaroth - Geliebte des Regens
Jaar van release: 2003
Label: No Colours Records
Nargaroth - Geliebte des Regens
Na de mini Rasluka Part II is hier dan eindelijk weer een nieuw volledig album van de Duitse black metal horde Nargaroth. Het enige echte bandlid van Nargaroth; Kanwulf, heeft niet voor de meest eenvoudige weg gekozen. Speelde Nargaroth op Black Metal ist Krieg! nog oorverdovende rauwe black metal op meestal hoge snelheid, op dit Geliebte des Regens kiest men voor een zeer trage variant.
Het album bevat 6 nummers, waarvan twee nummers een intro en een outro zijn. Wat rest zijn 4 zeer lange nummers.

Aan deze nummers kleeft één nadeeltje en dat is dat er niet bepaald een overdaad aan riffs wordt gebruikt. Met 4 of 5 riffs per nummers is het dik bekeken. Toch worden de riffs in een nummer op een unieke manier gecombineerd zodat er een hypnotiserende sound ontstaat (zoals bij de trage nummers van Burzum). Zoals ik al eerder vermeldde zijn de nummers over het algemeen erg langzaam. Slechts Wenn Regen Liebt kent een up-tempo begin, maar slaat al gauw over op trage en zeer depressieve passages. Dit album is absoluut geen album om een keer knetterhard op los te gaan, maar meer een plaat om eens rustig te beluisteren met een koptelefoon. Laat je rustig meevoeren door de haast geniale monotonie van de nummers en voor je het weet kom je weer uit het onderbewustzijn en is de cd weer afgelopen. Die aparte, ruwe en barbaarse sfeer die over de nummers hangt zal de luisteraar zodanig in z'n greep houden, dat het een uiterst aangename ervaring word. Het is vooral dat doordringende van de muziek zoals op albums uit begin jaren '90 wat dit album zijn genialiteit meegeeft.
De kenmerkende krijszang van Kanwulf staat niet al teveel voorin de mix, maar het is meer een stem van een duivelse verteller op de achtergrond.

Productioneel is de plaat natuurlijk verre van perfect, maar dat zou ook geheel niet passen als dat wel zo zou zijn. Kanwulf heeft met dit 'Geliebte des Regens' wederom een zeer rauwe , ouderwetse en vooral trage black metal plaat gemaakt. Al word hij in de zogenaamde underground kringen niet meer zo serieus genomen, zijn muziek mag zeker gehoord worden en de ware black metal liefhebbers zullen hun weg wel weten te vinden naar de platenzaak. Het is absoluut niet voor iedereen weg gelegd en de meer oppervlakkig gestemde black metal zielen zullen het afdoen als een mislukt experiment, maar gun het wat tijd en je ontdekt een aangename cd, die je niet zo snel los zal laten.

Tracklist

1. Intro - Calling the Rain
2. Manchmal Wenn Sie Schläft