• Jon Oliva (Savatage) - 64
  • Rick Davies (Supertramp) - 80

Kalmah - Seventh Swamphony
Jaar van release: 2013
Label: Spinefarm Records
Kalmah - Seventh Swamphony
Het Finse Kalmah behoort al sinds zijn in 2000 verschenen debuutalbum Swamplord tot een van de meest ondergewaardeerde bands in het melodieuze deathmetalgenre. Steevast worden deze moerasmannen weggezet als Children Of Bodom-kloon, maar daar waar dat bij een groep als Norther nog een vrij terecht label is, heeft Kalmah allang bewezen veel meer te zijn dan dat. Het hoogtepunt in de carrière was het drie jaar geleden verschenen 12 Gauge, een parel van een album dat bol stond van de spetterende melodieën, catchy ‘hooks’ en vlammende solo’s. Anno 2013 keren de mannen terug aan het front met Seventh Swamphony, niet geheel verrassend het zevende album van de band.

De bijzondere zwart-wit hoes doet nog vermoeden dat de muziek een andere richting op is gegaan, maar in de praktijk blijkt dit album een logische voortzetting van de herkenbare sound van Kalmah. De belangrijkste component in die herkenbare sound is zoals gewoonlijk de gesmeerd lopende gitaartandem van de gebroeders Kokko. Die zorgen wederom voor een smeuïg geheel aan catchy riffs, imponerend soleerwerk en vingervlugge loopjes waarvan iedere liefhebber van speltechniek gaat watertanden. Kalmah draait echter zeker niet alleen maar om techniek: pakkende nummers die zich snel in het hoofd van de luisteraar nestelen zijn minstens zo belangrijk. Seventh Swamphony bevat er iets minder dan zijn voorganger, maar nummers als Pikemaster en Black Martin’s Trace zijn hier mooie voorbeelden van.

Hoewel ook Seventh Swamphony weer een erg lekkere plaat is geworden, haalt het album het net niet bij zijn voorganger. Op 12 Gauge viel geen zwak moment te bespeuren, maar hier valt het te lange en te saaie Hollo een beetje uit de toon. In grote lijnen consolideert Kalmah echter zijn positie als een van de meest interessante melodieuze deathmetalbands van dit moment. Nu nog eens wat meer live gaan spelen en ondergetekende zou helemaal in zijn nopjes zijn.

1. Seventh Swamphony
2. Deadfall
3. Pikemaster