In de verborgen diepten van de underground bevinden zich niet alleen bands die zich verzetten tegen de commerciële mainstream, maar ook artiesten die hard werken, alles goed doen en nog wachten op de doorbraak. Tot die laatste groep behoort Gods Of Gaia.
Als liefhebber van symfonische death voelt het geweldig om een nieuwkomer in het genre te ontdekken. Begin vorig jaar kwam de single The Redeemer als een luistersuggestie op YouTube voorbij, afkomstig van het debuutalbum As Daylight Dies (2023). Het tweede album, Escape The Wonderland, is eind vorige maand op de digitale platforms verschenen.
As Daylight Dies is gevarieerd en zoekt de genregrenzen op met een combinatie van opzwepende death metal, orkestratie, toetsen en koren, waardoor het interessant luistervoer is. De nieuweling borduurt daar op voort, maar is epischer, donkerder en agressiever. Op het nieuwe album wordt zwartgeblakerde death, met hints naar Fleshgod Apocalypse, Behemoth, Dimmu Borgir en Septicflesh, gecombineerd met orkestrale texturen.
Twee jaar geleden presenteerde Gods Of Gaia zich als een anoniem multinationaal collectief, bestaande uit bekende en minder prominente leden. In september dit jaar werd de identiteit onthuld. Kevin Sierra (Juan Kevin Sierra Eifert), voormalig gitarist van Parasite Inc. en Hackneyed, momenteel actief als drummer van Frozen Infinity, heeft Gods Of Gaia in 2023 opgericht als studioproject. Het is zijn persoonlijke creatieve uitlaatklep, geïnspireerd door de mythe van Gaia, de moeder van alle goden en de ziel van de aarde.
De titeltrack, ingeleid door het orkestrale intro Escape, verscheen met een video waarin beelden gebruikt worden van de film A Page Of Madness (1926). Zijn wij werkelijk vrij? We zeggen dat het goed met ons gaat, maar we hebben te maken met prestatiedruk, moderne slavernij, onrecht en corruptie. Leef jij in jouw realiteit of in het wonderland van iemand anders? Het nummer geeft een redelijke indruk van het album als geheel en laat ook goed de stijlverschuiving horen van symfonische death naar een zwartere mix van black en death.
Dat het agressievere karakter van de plaat nauwelijks ten koste gaat van de toegankelijkheid, bewijst de eerste single Burn For Me, ingeleid door het orkestrale Burn. Diezelfde hitpotentie zit ook in Afterlife, met een catchy melodie en een heus meezingrefrein. Ook Eternity heeft de kenmerken van een anthem. Toegankelijk is ook de Parasite Inc.-cover van de titeltrack van Cyan Night Dreams (2022). Een prima nummer in dit nieuwe jasje, maar het mist de aansluiting met de andere tracks.
Vooral nummers als Rise Up en What It Takes doen sterk denken aan het recente werk van Fleshgod Apocalypse, waarbij moet worden opgemerkt dat Gods Of Gaia zeker geen kloon is. Het groovende Already Gone gaat meer in de richting van Behemoth, evenals het Duitstalige zwaargewicht Krieg In Mir. Het huzarenstukje is de afsluiter, waarin de venijnige, giftige inborst van black metal de overhand heeft.
Gods Of Gaia heeft voor het debuut met Mendel bij de Leij (ex-Aborted) gewerkt. Ditmaal is de mix en mastering in eigen beheer gehouden. Een compliment hiervoor is op zijn plaats. Het enige punt waarop As Daylight Dies echt hoger scoort is het artwork. De hoes van het debuutalbum verraadt het symfonische karakter en trekt meteen de aandacht.
Escape The Wonderland verdient het om ontdekt te worden door iedere liefhebber van symfonische metal. En laten we allemaal de Facebookpagina van Gods Of Gaia gaan volgen. Deze artiest hoort niet thuis in de underground.
Tracklist:
1. Escape
2. Escape The Wonderland
3. Afterlife
4. Rise Up
5. What It Takes
6. Eternity
7. Already Gone
8. Burn
9. Burn For Me
10. Krieg In Mir
11. Cyan Night Dreams
12. The Incredibly Painful And Never Ending Journey Of Gaia




