Long Winters Stare - The Tears of Odin's Fallen
Jaar van release: 2000
Long Winters Stare, een dark metal band uit de VS, heeft het nooit gemaakt ondanks het feit dat men toch 2 albums uitgebracht heeft. Dit is het tweede album. The Tears Of Odin's Fallen. Ondanks dat de band uit elkaar gegaan is na het maken van dit album, heeft dit niet afgedaan aan de kwaliteit maar alvorens ik die bespreek, eerst even de tracklisting.

• In the Hall of Odin
  • Blood of Steel
  • Blood of my Fathers
  • Neolyth
  • The Last Call
  • In Arms
  • The Unknown God
  • Vrij weinig tracks voor een cd maar je hoeft niet te vrezen want de totale speeltijd is toch een goede 60 minuten waarvan een derde op gaat aan de laatste track. The Unknown God, die maar liefst 19 en een halve minuut lang is. Je gaat je echter niet vervelen want er zit voldoende variatie in de muziek om het geheel niet saai te laten worden. Het geheel doet wel een beetje Doom Metal-achtig aan en vandaar waarschijnlijk ook de keuze voor deze indeling van tracks.

Zoals de titel al aangeeft hebben de teksten te maken met Odin en de mythologie hier omheen. Ik moet helaas bekennen dat ik hier niet echt veel over gelezen heb en ik de teksten dus niet aan de waarheid kan toetsen als er al zoiets als een waarheid in mythologie bestaat. Wat ik versta van de teksten (want Dark Symphonies heeft helaas van deze cd nu net geen boekje meegestuurd) is vrij elegant en toch onheilspellend.

De vocals zijn goed. Er is zowel een goede grunt als cleane zang aanwezig en zangeres Deirde Faith maakt het geheel compleet met haar lage onheilspellende stemgeluid. Helaas is er over haar bij Dark Symphonies niets bekend maar wie weet duikt ze ergens nog weer eens op. Ik heb me maar 1 keer geirriteerd aan de zang en dat was op het een na laatste nummer, 'In Arms' waarbij de zanger en zangeres opeens wel erg blij klinken en dat past gewoon niet bij het soort muziek.

De muziek gaat van complexe melodieëen waarbij men veel van piano gebruik maakt naar stukken van rustig 10 minuten lang waarbij alleen een bas en een drum gebruikt wordt om de grunt te begeleiden. Voor elck wat wils dus, men doet het echter gevarieerd en op zo'n manier dat het niet irritant wordt.

Tenslotte kan ik deze cd zeker aanbevelen. Toen ik deze review vanavond schreef dreef er een flinke onweersbui vlak boven de wijk waar ik woon en zo naar het album luisteren gaf het toch al donkere geheel nog een extra dimensie. Het is een heerlijke mix van dark/doom metal met goede grunts en onheilspellende cleane zang. Ook een heerlijk album als er een goede subwoofer op je stereo zit want men maakt dankbaar gebruik van de bas. Helaas bestaat de band niet meer maar Dark Symphonies biedt deze cd nog steeds aan en het is zeker geen miskoop!

Koop deze cd nu bij Bol.com

Reviewer: Maestro
    Toegevoegd: 27 augustus 2001