• K. Angylus (The Angelic Process) - 2008
  • Scott Williams (Soilent Green) - 2004

The Devil Wears Prada - Dead & Alive
Jaar van release: 2012
Label: Ferret Music
The Devil Wears Prada - Dead & Alive
The Devil Wears Prada behoeft geen nadere introductie voor metalcore fans, maar omdat er geen enkele review van deze band is terug te vinden op Metalfan.nl, zie ik mij toch genoodzaakt een beetje historie aan deze review toe te voegen.

De band werd opgericht in 2005 en heeft sindsdien vier studioalbums voortgebracht: Dear Love, A Beautiful Discord (2006), Plagues (2007), With Roots Above And Branches Below (2009) en hun laatste wapenfeit Dead Throne (2011). Met name hun laatste album (en de in 2010 uitgebrachte EP Zombie) deden het goed. The Devil Wears Prada speelt pure metalcore en heeft inmiddels met name in thuisland USA de eredivisie weten te bereiken.

Valt er nog meer te liegen over deze band? Allereerst valt natuurlijk de belachelijke bandnaam op, waarbij iedereen meteen aan de gelijknamige film denkt. De band zelf haast zich iedere keer te vertellen dat niet de film, maar het boek de basis vormde voor hun bandnaam. Blijkbaar vonden ze het boek een synoniem voor een anti-materialistische geestestoestand. Wikipedia weet ons te vertellen dat nadat de band erachter kwam dat het boek deze lading helemaal niet heeft, ze een andere lading hebben gegeven aan de naam. Een christelijke lading wel te verstaan, want The Devil Wears Prada is een christelijke band. “Als je voor God staat maakt het hem echt niet uit als je nou een Prada sjaal om hebt of niet”. Tja, dat klinkt allemaal niet bijzonder intelligent. Maar uiteindelijk is het de muziek waar het allemaal om draait, dus hoe zit het daar dan mee?

Helemaal niets mis mee, tenminste als je van metalcore houdt. Dead & Alive bevat 16 tracks die met name afkomstig zijn van de meest recente schijven, en alle 16 duidelijk maken dat The Devil Wears Prada de kunst van metalcore beheerst. Het ragt er lekker op los, de cleane zangpartijen vormen de minderheid en komen goed tot zijn recht (hetgeen ik in dit genre nogal eens het euvel vind) en de songs steken goed in elkaar. De live-opnames zijn lekker rauw hetgeen wordt onderstreept door de tevens aangeboden DVD van het concert in Worchester, Michigan waar het vijftal een zeer energiek en robuust optreden neerzet. Ik heb ze live nooit mogen aanschouwen maar mocht dat ooit gaan lukken, dan lijkt me een flink feestje te wachten. Overigens wordt van de DVD ook duidelijk dat ze een ware keyboardspeler in hun midden hebben, maar die met name introtjes en zo verzorgd en als zodanig nooit irritant klinkt.

Van de tracklist was ik wel gecharmeerd van Sassafras en Constance, en het instrumentale Kansas en de (bekende) single Hey John, What’s Your Name Again? (tja, het is nu eenmaal een christelijke band) springen er ook uit. Het niveau van de CD en DVD blijft van gelijke hoogte, en verdient een rapportcijfer waarmee ze thuis mogen komen. Voor degene die de band niet kennen een aangename binnenkomer. De fans hebben de schijfjes natuurlijk allang in huis, want ze dateren van 2012.

1. Dead Throne
2. Untidaled
3. Escape