Iron Maiden - Eddie's Archive
Jaar van release: 2002
Label: EMI Records
Iron Maiden - Eddie's Archive
2002 was een duur jaar voor de Iron Maiden fan. De Britse koningen van de metal trakteerden hun fans op een live cd (Rock In Rio), een live dvd (wederom Rock In Rio), een verzamelcd (Edward The Great), en een box met daarin 3 dubbelcds (Eddie's Archive). Oorspronkelijk was het de bedoeling van platenbaas EMI dat deze box slechts in beperkte mate verkrijgbaar was, maar er was echter zoveel vraag naar (gek he, bij een band als Iron Maiden) dat besloten werd om hem opnieuw uit te brengen, maar dan niet in een beperkte oplage.

Eddie's Archive bestaat uit een metalen box (voorzien aan de bovenkant van Eddie's fraaie kop), met daarin drie dubbel-cds, een glas, en de Iron Maiden stamboom. Het glas is aan de onderkant mooi versierd met diverse Eddie's, en de stamboom geeft een goed beeld weer van het personeelsverloop binnen de band. Erg jammer zijn de foutjes die erin staan, ook al zijn deze niet al te groot. Het meeste van deze stamboom kon je overigens ook al vinden op de geremasterde albums, die in 1998 uitkwamen, of op de stamboom die in 1993 bij A Real Dead One zat.

Dan de muziek, want daar gaat het toch eigenlijk om. Ten eerste is er de BBC Archives dubbel-cd. Hierop staan opnames die de BBC gemaakt heeft van de band, uit vier verschillende jaren. Het begint met vier nummers die de band speelde voor Radio 1 Friday Rock programma, in 1979. Het interessante hieraan is, is dat de line-up van de band anders is dan op het debuutalbum, want gitarist Dennis Stratton en drummer Clive Burr zaten toen nog niet bij de band. Hierdoor klinken deze versies toch anders dan op het album. Ook staan er 6 songs op die live opgenomen zijn op het Reading Festival in 1980, die van erg goede kwaliteit zijn. De band speelt lekker, en zanger Paul Di'Anno's stem is goed. Opvallend aan deze nummers is het nummer Killers, wat andere songtext heeft dan de versie die het jaar erna op het gelijknamige album verscheen. Uit 1982 zijn er ook opnames, ook weer van het Reading Festival. Paul Di'Anno heeft dan inmiddels plaatsgemaakt voor Bruce Dickinson, en van dat optreden staan 10 songs op deze dubbel-cd. Hierop is goed het verschil tussen Di'Anno en Dickinson te horen, want de band speelt (natuurlijk) nog erg veel materiaal van de eerste twee albums. Om het af te ronden zijn er 7 songs van het Monsters Of Rock festival uit 1988. Het meest interessante hieraan zijn de paar songs die al jaren niet meer live gespeeld worden. Jammergenoeg klinkt Bruce hierop verre van goed, wat het luisterplezier zeker niet ten goede komt.

De tweede dubbel-cd is het juweeltje in deze boxset, namelijk Beast Over Hammersmith. Dit is het complete concert wat de band gaf op 20 maart 1982 in het Londonse Hammersmith Odeon. Dit is, wat mij betreft in ieder geval, een van de beste live registraties van Iron Maiden. Het geluid op de dubbel-cd is voortreffelijk, Bruce klinkt nog erg jong en erg goed, en de nummers worden voortreffelijk gespeeld. Ook is het erg leuk om een aantal songs die ze al jaren niet meer live spelen te horen (ook al zijn er natuurlijk genoeg bootlegs in omloop waar die ook op staan). Leuk detail is ook het cd-boekje, wat een herdruk is van het originele tourboek.

Als laatste is er de Best Of The B-Sides dubbel-cd. Waarom een "best of", en niet gewoon alle b-kanten? Waarschijnlijk omdat het dan een vierdubbel-cd zou zijn. Gelukkig ontbreken nummers als Burning Ambition, Sheriff Of Huddersfield, Reach Out, Black Bart Blues, Kill Me Ce Soir, Nodding Donkey Blues en de uitstekende versie van UFO's Doctor Doctor niet. Daar staat jammergenoeg tegenover dat het geweldige Mission From 'Arry wel ontbreekt. Maar goed, je kan niet alles hebben, en de echte verzamelaar heeft de ontbrekende songs toch wel al ergens op de originele single.

Eddie's Archive is niet iets wat je even tussendoor aanschaft, want de box kost toch al snel meer dan 100 euro. De echt fanatieke fan heeft 'm natuurlijk al lang, maar voor de wat normalere, wat minder fanatieke fan is de box ook zeker aan te raden, al was het maar voor de Best of the B-Sides en vooral Beast Over Hammersmith cds.

Reviewer: Tonnie
Toegevoegd: 13 augustus 2003

Meer Iron Maiden: