Iron Maiden - Edward The Great
Jaar van release: 2002
Label: EMI Records
Iron Maiden - Edward The Great
Wat? Alweer een Iron Maiden release? Ja. En dit keer weer een verzamelaar (de 3e). Edward The Great is de toepasselijke titel van een schijf waar de grootste hits van de band op staan. Ideaal voor mensen die de band nog niet zo goed kennen, overbodig voor iedereen die al wat langer meedraait.

Zo, met die 1e paragraaf heb ik eigenlijk alles al gezegd. Maar toch zal ik maar wat dieper op het album ingaan. Edward The Great bevat de grootste hits van de band. Het betreft dus alleen nummers die op single uitgekomen zijn, en ze staan op chronologische volgorde. Opvallend is dat er geen enkel nummer opstaat van de eerste twee albums, dus met Paul Di'Anno als zanger. Die singles daarvan waren blijkbaar minder grote hits dan de latere nummers. Het begint dus bij Run To The Hills van het The Number Of The Beast album, uit 1982. Dit is wel een van de bekendste Iron Maiden nummers, en daarom ook wel een voor de hand liggen de keus voor de albumopener.

Een aantal van de songs zijn goed gekozen. The Number Of The Beast, The Trooper en Wasted Years konden natuurlijk niet ontbreken, dat zijn toch wel de bekendste nummers die erop staan. Gek genoeg staan er geen songs op van het Fear Of The Dark album uit 1992, maar wel twee van No Prayer For The Dying uit 1990. Ok, dat laatste is niet zo vreemd, want Bring Your Daughter To The Slaughter (uit 1990) was de grootste hit van de band, en kwam op nummer 1 in de engelse hitparades, en ook Holy Smoke deed het redelijk goed, maar ik meen me te herinneren dat Be Quick Or Be Dead (wat dus niet op deze cd staat) het ook erg goed deed in Engeland.

Nog een paar opvallende dingen aan deze compilatie: vier songs van Seventh Son Of A Seventh Son. Dat is de helft van het album! Goed, alle 4 de nummers zijn op single uitgekomen, en zijn zeker niet slecht, maar toch is het wat overkill. En gek genoeg zijn het de studio versies van Infinite Dreams en The Clairvoyant, terwijl de singleversies live waren. Nog iets geks is dat er een live versie van Fear Of The Dark op staat, van Rock In Rio, terwijl de singleversie van dit nummer van A Real Live One uit 1993 komt. Gelukkig zijn beide versies erg goed.

Goed, al met al is dit een verzamelaar met de bekendste nummers, waar erg goede maar toch ook wat minder goede songs bij zitten. Een leuke introductie tot Iron Maiden voor degenen die ze nog niet kennen, een overbodig album voor de fans, en weer een cd extra voor de verzamelaars. Alleen wat overbodig, aangezien Best Of The Beast toch een betere verzamelaar is.

1. Run To The Hills
2. The Number Of The Beast
3. Flight Of Icarus
4. The Trooper
5. 2 Minutes to Midnight
6. Wasted Years
7. Can I Play with Madness
8. The Evil That Men Do
9. The Clairvoyant
10. Infinite Dreams
11. Holy Smoke
12. Bring Your Daughter To The Slaughter
13. Man On The Edge
14. Futureal
15. The Wicker Man
16. Fear Of The Dark (Live in Rio)

Score: 69 / 100

Reviewer: Tonnie
Toegevoegd: 3 december 2002

Meer Iron Maiden:

Iron Maiden - Edward The Great
Reactie van Wolfgard op 03-12-2002 om 17:37u
Score: 61 / 100

Als je dit koopt kun je net zo goed je geld door de plee spoelen.. Fans hebben dit materiaal al wel 3 of 4 keer op plaat of cd staan en Paul DI Anno werd weer eens weggelaten terwijl hij toch veel beter was dan Blaze Bayley. Neej niet erg netjes en het spuuglelijke artwork bezorgt me ook kippenvel...negatief kippenvel.. Best of The Beast was een uitstekende dubbel cd best of met Paul DI Anno en Blaze Bayley en onze grote vriend Bruce.. waarom nog een keer een best of.. De box bied ons hoop ik meer dan deze herkauwde kauwgombal

Iron Maiden - Edward The Great
Reactie van Jaymz op 03-12-2002 om 17:48u
Score: 50 / 100

Ik vind het artwork juist het enige positieve....

Iron Maiden - Edward The Great
Reactie van Een_Metalfan op 03-12-2002 om 18:07u
Score: 1 / 100

Je kan deze review schrijven zonder de cd te hebben. Dus Tokus, heb je 'm gekocht of niet? (Heavy Metal) Kipman

Iron Maiden - Edward The Great
Reactie van Een_Metalfan op 03-12-2002 om 19:40u
Score: 1 / 100

iron maiden is een topband maar dit is geld uitklopperij kortom BAGGER

Iron Maiden - Edward The Great
Reactie van Wolfgard op 03-12-2002 om 20:27u
Score: 61 / 100

die 61 puntjes waren om het feit dat de muziek gewoon staat als een huis

Iron Maiden - Edward The Great
Reactie van Tokus op 03-12-2002 om 21:40u
Score: 69 / 100

ja Kipman, ik heb de cd. Al voordat ie uitkwam zelfs. en ja, het is een overbodige release. Di'Anno ontbreekt, simpelweg omdat het de grootste hits van de band betreft. Kijk naar de titel en je ziet dat het geen Best Of cd is maar een greatest hits.

Iron Maiden - Edward The Great
Reactie van Een_Metalfan op 04-12-2002 om 03:57u
Score: 100 / 100

Godsamme!! Wat loopt iedereen toch gruwelijk te zeiken over Maiden! Je hoeft die plaat toch niet te kopen? Ik ben een hardcore Maiden fan, heb deze maand Eddie's Archive, Edward the Great cd, Edward the Great dubbel-elpee, 12 Wasted Years DVD en Live After Death DVD gekocht. Dit doe ik omdat ik FAN ben van de band en alles verzamel. Ik vind t leuk en ook mijn geld waard, en ik vind t tof dat Maiden gewoon af en toe flink wat op de markt gooit. Maar er is toch niemand die je verplicht om het allemaal te kopen? Koop t dan gewoon lekker niet, maar zeik er ook niet over. Liever teveel aanbod dan te weinig. En t artwork is ook cool!! UP THE FUCKING IRONS!!!

Iron Maiden - Edward The Great