Wizard - ...Of Wariwulfs And Bluotvarwes
Jaar van release: 2011
Label: Massacre Records

Spoiler: deze review bevat wederom vergelijkingen met Manowar. Of Wizard er nu blij mee is of niet, het blijft iedere keer voor de hand liggen om overeenkomsten te vinden tussen de Amerikaanse Kings Of Metal en hun Duitse strijdbroeders. En laat ik eerlijk zijn, de afgelopen jaren doorstaat Wizard deze vergelijking met verve, omdat men op de afgelopen twee albums liet horen dat ze de Manowar van de afgelopen tien jaar met gemak omver kunnen spelen. Sterker nog, het in 2009 verschenen Thor was wat mij betreft even sterk als klassiekers als Kings Of Metal en Hail To England. De vraag is dan nu ook of ...Of Wariwulfs And Bluotvarwes zich kan meten met zijn voorganger?

In tegenstelling tot het laatste album, wat voornamelijk een opsomming was van perfect uitgevoerde power metal clichées, lijkt men net zoals op Goochan weer licht te experimenteren. Zanger Sven D‘Anna gebruikt bij vlagen een rauwer stemgeluid (Taste Of Fear), terwijl op enkele andere nummers de keyboards ineens voor lichte hardrocktinten zorgen (Fair Maiden Mine). Ik zeg bewust ‘licht experimenteren’, want zo spannend als op Goochan wordt het qua geluidseffecten of composities nergens.

Helaas zijn de pure power metal songs ook nergens zo sterk als op Thor het geval was. Toegegeven, nummers als Bletzer en Hagen Von Stein zijn erg lekker en zullen zeker in smaak vallen bij de fans, maar het is gewoon allemaal net niet zo goed als op het vorige album. Dit neemt niet weg dat ...Of Wariwulfs And Bluotvarwes alsnog een erg fijn album met een fijne productie, cheezy fantasy-teksten (geen idee waar het concept dit keer over gaat), een goede combinatie van mid-tempo stampers en snelle beukers en een sterke performance van alle bandleden.

Uit deze recensie spreekt duidelijk lichte teleurstelling, maar dat ligt toch voornamelijk aan het feit dat de voorgaande twee albums zo goed waren, dan dat dit album matig is. Wizard bestaat nu al enkele tientallen jaren en zal nooit echt teleurstellen, daarvoor heeft men teveel ervaring en blijft men te enthousiast. Ik raad iedere fan aan dit album gewoon aan te schaffen en te genieten, voor de volgende keer mag het echter van mij toch weer iets spectaculairder!

1. ...Of Wariwulfs And Bluotvarwes
2. Undead Insanity
3. Taste Of Fear