22-11-2019

Falkenbach - Tiurida
Jaar van release: 2011
Label: Napalm Records
Falkenbach - Tiurida
Het heeft lang – heel lang – geduurd voordat we eindelijk weer een teken van leven mogen vernemen van de pagan/folk metalband Falkenbach. Na het alweer uit 2005 stammende Heralding The Fireblade heeft het namelijk maar liefst zes jaar geduurd voordat Tiurida het levenslicht zag. Vanaf het eerste hoorngeschal tijdens de intro klinkt Tiurida echter vertrouwd. Falkenbach bouwt duidelijk verder op haar traditionele sound en het moet gezegd worden: de statige, stijlvolle composities zijn een ware verademing in een genre dat tegenwoordig vooral wordt (over)bevolkt door allerlei partybandjes die hun matig gecomponeerde nummers door een frivool fluitje proberen te camoufleren.

Opener Where His Ravens Fly is een typisch voorbeeld van zo’n nummer dat zich heerlijk traag aan de luisteraar ontvouwt. De sterke melodielijnen en de (in dit genre ongebruikelijk goede) cleane zang maken dit tot een zeer overtuigend nummer. Het hierop volgende Time Between Dog And Wolf laat de traditionele stevigere kant van Falkenbach horen. Wat opvalt is dat de grunts van Tyrann een stuk krachtiger zijn geworden. Hoewel het nummer steviger is, blijft de epische sfeer duidelijk overeind, met name door de sublieme melodielijnen.

Die epische, heroïsche sfeer is dan ook het belangrijkste wapenfeit van Falkenbach. Muzikaal gezien is het materiaal op Tiurida misschien niet eens ontzettend hoogstaand, maar de band slaagt er wel in om de luisteraar mee te voeren door haar weidse en meeslepende nummers. Luister maar eens naar nummers als Runes Shall You Know (met een mooie, subtiel terugkerende gitaarmelodie) en het fascinerende, tragisch klinkende Sunnavend, die ondanks hun relatieve eenvoud keer op keer blijven boeien.

Een kritiekpunt kan zijn dat er in de zes jaar tussen Heralding The Fireblade en Tiurida maar weinig is veranderd. Dat is enerzijds ook wel een terecht punt, want Tiurida is weliswaar een sterk, maar ook een weinig verrassend album geworden. Tegelijkertijd merk ik nu al dat ik dit album haast dagelijks luister. Hoewel het album dus weliswaar niet meer echt origineel is, zit het materiaal dermate goed in elkaar dat ik nu al weet dat Tiurida heel vaak in mijn cd-speler zal bivakkeren. Een mooi album om lekker mee weg te dromen.

1. Intro
2. ...Where His Ravens Fly...
3. Time Between Dog And Wolf