• K. Angylus (The Angelic Process) - 2008
  • Scott Williams (Soilent Green) - 2004

Aosoth - Ashes Of Angels
Jaar van release: 2009
Label: Agonia Records
Aosoth - Ashes Of Angels
Liefhebbers van black metal weten dat bands die onder de vlag van het undergroundlabel Agonia Records opereren vaak van een behoorlijke tot goede kwaliteit zijn. Hetzelfde kan gezegd worden van het Zweedse label Total Holocaust Records. In dat geval is het veelbelovend dat het Franse Aosoth, dat met Ashes Of Angels haar tweede volledige album aflevert, bij beide labels onderdak heeft gevonden. Mijn collega was destijds al razend enthousiast over het debuutalbum van deze Fransen. Met Ashes Of Angels levert de band een meer dan degelijke opvolger af.

Het eerste dat aan dit album opvalt, is de lekker zware productie. Niet altijd even gebruikelijk in underground blackmetalkringen, maar daardoor klinkt het album wel behoorlijk vol en stevig. Tegelijkertijd heeft het album een onmiskenbaar ‘Franse sound’. Een vergelijking met Antaeus ligt natuurlijk voor de hand – gezien de achtergrond van de leden – maar Ashes Of Angels vertoont ook duidelijke raakvlakken met bands als Merrimack, Deathspell Omega en Glorior Belli. Op sommige momenten – zoals op het dreigende Cries Out Of Heaven – doet de band me een beetje aan de midtempo-nummers van Endstille denken. Het drumwerk is bij vlagen furieus, de riffs zijn vele malen beter uitgewerkt dan bij veel collega-undergroundbands en de kille, beklemmende strot van frontman MkM voegt een extra dimensie aan de muziek toe.

Aosoth is wat mij betreft sowieso het best op het moment dat het tempo hoog ligt, de drummer erop los mept en de (bij vlagen dissonante) riffs je om de oren vliegen. Met name het uitstekende, krachtige titelnummer is daar een goed voorbeeld van. Op het moment dat het tempo te lang wordt teruggeschroefd, zoals bij de zich iets te lang voortslepende nummers Path Of Twisted Light en Summon The Dead zakt het niveau ook een beetje. Gelukkig houdt Aosoth op Ashes Of Angels het tempo er aardig in. De nummers zitten goed in elkaar, de productie is prima en de band zelf klinkt gedreven en fel. Hoewel de stap naar de echte top wat mij betreft nog niet wordt gemaakt, hebben fans van bovenstaande bands er met Ashes Of Angels een prima album bij.

1. Songs Without Lungs
2. Ashes Of Angels
3. Path Of Twisted Light