• Russell Allen (Symphony X) - 53
  • Tom Gabriel Fischer (Celtic Frost) - 61

Leng Tch'e - Hypomanic
Jaar van release: 2010
Label: Season of Mist
Leng Tch'e - Hypomanic
Soms zie je op televisie een reclame, waarbij beweerd wordt dat het aangeprezen artikel nú al product van het jaar 2010 is. En dat dan al in mei. Onzin natuurlijk, want hoe weet je nu wat voor producten er nog meer langs gaan komen in de rest van het jaar? Echter, na het luisteren van Hypomanic, de vijfde troef van het Vlaamse grindcorekwartet Leng Tch’e, kon ik deze redenering goed begrijpen. Want wat een ontzettend mooi stukje grindcore is deze schijf.

En niet alleen grindcore, want ik hoor van alles langskomen: death, hardcore, crust, punk, thrash… Aan variatie zeker geen gebrek en dat is eigenlijk ook wat we gewend zijn van Leng Tch’e: er wordt weer genoeg muzikaal risico genomen, en juist dat maakt het een uitermate aangename plaat om naar te luisteren. De weg die de mannen waren ingeslagen met voorganger Marasmus wordt nu nog verder uitgewerkt en deze plaat klinkt volwassener dan alle voorgangers.

Er is veel liefde en aandacht besteed aan Hypomanic en dat is goed te horen: de productie van Russ Russell (Napalm Death, Dimmu Borgir) klinkt een stuk puntiger dan Marasmus en dat doet het geheel goed. Zeker waar het om de bijna hardcore-achtige stukken gaat. Luister bijvoorbeeld naar The Stockholm Malevolence Project (absoluut mijn favoriet), waarbij het tussenstuk een bijna swingende riff heeft. Dergelijke groovende stukken keren regelmatig terug, en dat maakt dit tot een plaat waarbij je onmogelijk stil kunt blijven zitten. Op Totalitarian zingt Napalm Death’s Barney Greenway mee, wat duidelijk aangeeft welke status Leng Tch’e geniet in de scene. Indrukwekkend is het bijna tien minuten durende slotstuk Perfervid Odyssey, wat de gehele mix aan muzikale invloeden nog eens gecondenseerd de revue laat passeren.

Uiteraard blijft het hoofdingrediënt van Leng Tch’e de grindcore en die is wederom bruut, strak en zonder compromis. Het doet me goed om te horen dat er nog grindcorebands zijn die zich weinig aantrekken van wat algemeen geaccepteerd is in de scene en hun eigen koers varen. Hypomanic is de beste Leng Tch’e tot nu toe en wat mij betreft nu al één van de beste platen van 2010; hiermee bewijzen ze absoluut tot de top van de grindcorescene te behoren. Petje af, heren!

1. Wirehead Imbeciles
2. A.men
3. The Stockholm Malevolence Project