The Aurora Project - Shadow Border
Jaar van release: 2009
Label: Labo Records
The Aurora Project - Shadow Border
Het debuut Unspoken Words uit 2005 viel bij veel recensenten in goede aarde. De Nederlandse progrock-scene was weer een waardige telg rijker. De Katwijkers zijn nu terug met het album Shadow Border.

The Aurora Project heeft er ditmaal geen conceptalbum van gemaakt, maar gevoelsmatig wordt je wel meegenomen op een kosmische reis. Hier zorgen de transcendente teksten en het geregelde gebruik van bombastische toetsen voor. De balans wordt goed gevonden tussen deze epische teneur en een meer gevoelige kant. De progrock is namelijk vrij pittig van aard waar er naar hoogtepunten toegewerkt wordt, maar doorgaans blijft de muziek dicht bij de ingetogen zang van Dennis Binnekade. Hij heeft een kenmerkende en onderscheidende zangstijl die voor een deel wel wat weg heeft van New Wave zang. De zang is woordelijk te verstaan en staat voorin in de mix, waardoor je erg bij het thema betrokken wordt.

Deze thema’s blijven me trouwens vaag, maar toch kun je helemaal opgaan in Shadow Border. In alle opzichten doet de band zijn best om de luisteraar in vervoering te brengen. Ook live. Optredens van the Aurora Project zijn een ervaring op zich kan ik je vertellen, en de videobeelden waarmee gewerkt wordt maken de sfeer compleet. De afwisselend gothische en spacy toetsen werken prima bij de fantastische gitaarsolo’s. Met name bij the Trial heb ik de volumeknop wel eens flink los gedraaid. Dat heeft trouwens niks te maken met een slechte mix, After Forever’s Joost van den Broek en de gerenommeerde Bob Katz hebben een uitstekende mix en mastering afgeleverd.

Toch zijn er enkele gemaakte keuzes in twijfel te trekken. De zang schakelt in een aantal nummers over op een soort praatstijl, wat conceptueel misschien goed past, maar niet elke luisteraar zal aanspreken. Ook vallen de nummers vaak terug in een ‘loungerige’, kabbelende roes die soms te lang aanhoudt. Wat dat betreft wist het debuut Unspoken Words meer te spetteren en werd er vaak voor een harder randje gekozen. Verhoudingsgewijs liggen de albums echter dicht bij elkaar. Bovenal blijkt dat Shadow Border een aanwinst is binnen de Nederlandse progwereld en zowel meeslepend als toegankelijk is.

1. Human Gateway
2. The Trial
3. Photonic Reunion