• Ian McLagan (Faces) - 2014
  • Scott Weiland (Stone Temple Pilots) - 2015

Demonical - Hellsworn
Jaar van release: 2009
Label: Cyclone Empire
Demonical - Hellsworn
De oerzweedse death metal lijkt weer terug van nooit weggeweest. Na onder meer cd's van Vomitory en Paganizer is het nu Demonical die met een nieuwe telg op de proppen komt. En ondanks het feit dat deze band eigenlijk nog helemaal niet zo lang bestaat en met Hellsworn pas de tweede full-length markeert, is de band zo authentiek dat het lijkt of Demonical al jaren en jaren in de knäckebröddestructie meedraait.

Nu is dat voor een band die uit leden van Centinex en Diabolical bestaat ook niet zo vreemd, het kan niet anders dat deze Zweedse oudgedienden de nodige stempel op de nummers drukken. Op de vorige cd was dat al goed hoorbaar en op Hellsworn is dat niet anders. Helemaal niet anders. Hellsworn ligt geheel in het verlengde van Servants Of The Unlight en wederom staat de nieuwe cd bol van totaal niet meer surprenante doch behoorlijk rossende nummers. Zweedse stijl op en top, echter heeft Demonical op Hellsworn een grote pré: door het gebruik van de studio die doorgaans ook door bands als Watain en Ondskapt wordt bewoond, heeft men een sinistere onderlaag en sardonische supplementen aan het geluid kunnen metselen. Tel daar ontzettend roestige, groovende nummers, wat filmsamples en sfeermakend zwaardgekletter bij op en Demonical mag de boterham met contentie beleggen. Voor liefhebbers van Zweedse death is Hellsworn simpelweg een niet te missen album.

Het tempo van dit album ligt behoorlijk hoog. Doorgaans teert deze vorm van death metal ook niet zonder succes op de mid-tempo stampers. Demonical laat dat aspect grotendeels achterwege. Afgezien van het grotendeels instrumentale titelnummer en het begin van Bloodridden is het tempo vrijwel constant tandje 'moordend', waardoor de nummers de huid in een rap tempo van het bot afschuren. Originaliteit is not coming your way, een oorwassing is daarentegen onvermijdelijk.

1. Baptized In Fire
2. World Serpent
4. Bloodridden