Helloween & Hammerfall in Tilburg

Op Dynamo Metalfest spelen Death Angel, Dress The Dead, Exodus en Testament uit de Bay Area. Welke song van deze acts of van een band waarbij een lid van de gelegenheidsgroep Bay Area Interthrashional heeft gespeeld, wil jij het liefst op DMF 2022 horen?

D.R.I. – Beneath The Wheel
D.R.I. – The Five Year Plan
Death Angel – Seemingly Endless Time
Death Angel – Thrown To The Wolves
Death Angel – Voracious Souls
Dress The Dead – 1969
Exodus – Bonded By Blood
Exodus – The Toxic Waltz
Exodus – War Is My Shepherd
Forbidden – Chalice Of Blood
Forbidden – Step By Step
Heathen – Death By Hanging
Heathen – Hypnotized
Hirax – Bombs Of Death
Hirax – El Diablo Negro
Machine Head – Davidian
Machine Head – Old
M.O.D. – Get A Real Job
Testament – D.N.R. (Do Not Resuscitate)
Testament – Into The Pit
Testament – Over The Wall
The Boneless Ones – Keg Kept A Flowin'
Toxik – There Stood The Fence
Toxik – World Circus
een andere song van de bovengenoemde bands, namelijk:

Geen concerten bekend voor 19-09-2022.
  • Andrea Ferro (Lacuna Coil) - 49
  • Ian Gillan (Deep Purple) - 77
  • Joey Tempest (Europe) - 59
  • John Deacon (Queen) - 71
  • Marco Coti Zelati (Lacuna Coil) - 47
  • Michael Todd (Coheed And Cambria) - 42
  • Steve Grimmett (Grim Reaper)† - 63
  • Steven Sanders (Spoil Engine) - 46

God Forbid - Earthsblood
Jaar van release: 2009
Label: Century Media Records
God Forbid - Earthsblood
Het nieuwste wapenfeit van deze Amerikanen draagt een prachtige naam en is het vijfde tot nu toe. Met het derde (Gone Forever) liftte de band mee met het succes dat de zogenoemde ‘New Wave Of American Metal’ met zich meebracht. Gedeeltelijk terecht, want de muziek paste goed in het plaatje van de tour - met Shadows Fall, Chimaira en Killswitch Engage - die ze naar Utrecht bracht.

Vijf jaar en twee albums verder wordt het kaf van het koren gescheiden. Killswitch en Shadows Fall hebben hun sound en songs dusdanig gepolijst dat er van ‘echt’ brute metal weinig sprake meer is. Goed, het is succesvol, maar dat het ook op een andere, creatievere manier kan blijkt wel uit Earthsblood. De hype genaamd metalcore is vandaag de dag grotendeels overgewaaid en het recht van de sterkste zegeviert.

Een moderne mix death- en thrashmetal is waar de groep anno 2009 op uitgekomen is. Weliswaar met sporadisch cleane vocalen, maar nergens op voorspelbare wijze uitgevoert. Weinig uitschieters, geen vullertjes, maar wel een tiental sterke songs. Lange songs ook, de tien nummers - intro meegerekend - klokken in totaal ruim 55 minuten. Met als langste de titeltrack, die maar liefst negen minuten duurt. Dat is echter allemaal bijzaak, want hoewel de nummers afzonderlijk prima te doen zijn laat de plaat zich het best luisteren in zijn totaliteit.

Er wordt zorgvuldig op- en afgebouwd en zodoende spanning gecreëerd. De nummers zijn afwisselend en bevatten allemaal een aantal sterke riffs en solo’s. Het is echter geen hapklaar materiaal, en vergt een aantal luisterbeurten voordat de ware kracht ervan naar voren komt. Earthsblood is met uitstek de beste plaat van de nog altijd evoluerende band. Wie God Forbid ooit bestempelde als metalcore zal van mening moeten veranderen. Dit is moderne metal van de bovenste plank.

1. The Discovery
2. The Rain
3. Empire of the Gun