• Mariska Veres (Shocking Blue) - 2006

Celesty - Reign of Elements
Jaar van release: 2002
Label: Arise Records
Celesty - Reign of Elements
Ik kan niet anders zeggen dan dit. Ik ben er niet ondersteboven van.
Waarom dan, verblijd ons met je wijze bevindingen, zullen jullie denken..nou dat zal ik haarfijn uitleggen. Laat ik beginnen met de positieve kanten aan dit debuut album van deze power metal band uit Finland.

De muziek zit goed in elkaar en er word buitengewoon strak gespeeld. De zang ligt lekker in het gehoor en de koren jengelen weer lekker op de achtergrond.Boordevol keyboards en strakke gitaarsolo's. Maar dan het grote probleem..Elke riff of melodie hebben we al eens eerder gehoord zij het enigszins aangepast. De plaat is typisch power speed metal in zijn meest catchy vorm zoals we die van Helloween en Sonata Arctica kennen.
En laat er nu net een fijn label rondlopen als Arise Metal die het nodig vind om allerlei klonen van die wereldbands op ons los te laten. Ik moet eerlijk zijn, Celesty speelt gigantisch strak en het klinkt dan ook zeker niet slecht, maar ik viel bijna van m'n stoel van het lachen toen ik in de bio las dat ik spannende nieuwe wegen van metal zou kunnen ontdekken op dit album. Dat is werkelijk het meest zotte wat ik ooit hoorde. Als er een band is die letterlijk steelt en z'n riffs bij elkaar jat dan is het Celesty wel. Maar goed, beter goed gejat dan slecht verzonnen zullen deze heerschappen wel gedacht hebben. Dit zou ik wel kunnen trekken als er al niet duizenden anderen rond zouden lopen.

Maar goed , laten we de nummers is nader bekijken. Het album opent met een basic intro dat overgaat op het razendsnelle Charge. Als ik naar de titels kijk besef dat er behoorlijk wat 'creatieve' geesten achter zaten. Niet dus. De openings riff ligt uiterst lekker in het gehoor en ik knip volkomen plotseling met m'n vingers. Zodanig voorspelbaar is het dat ik het begin van de zang kan voorspellen.
En toch moet ik zeggen, verdomme die kerel kan absoluut zingen. Alleen dat accent en soort van stemgebruik , dat heb ik meer gehoord, maar waar, daar kom ik later wel achter. Lekker nummer, zij het zeer voorspelbaar.

Dan komt er een nummer dat opent met heerlijk piano gepiel. Net als het eerste nummer bevat dit een 'geniale' titel..Zeer dreigend Revenge!!. Sterke zang opniew en hier en daar word een agressieve scheur opengetrokken. Het pianodeuntje zit me uren na beluistering nog in het hoofd wat natuurlijk een pluspunt is. Ah nu weet ik waar ik die zang van ken, Tony Kakko en Timo Kottipelto van Sonata Arctica en Stratovarius. Geen wonder , want ook deze band is Fins maar het vormt dan ook geen probleem. Als er nog een blazer sectie uit een doosje bij komt en overschakelt op een solo is dit een geslaagd nummer. alleen is de orginaliteit heeeel ver te zoeken.

Sword of Salvation en het titelnummer volgen dan. Heerlijke melodieën en Sonata Cele.. ik bedoel Celesty Arctica..of gewoon Celesty brengt het tot een redelijk einde en het titelnummer is dankzij de opzwepende stukken toch wel het beste nummer van deze plaat.

De nummers 6 t/m 8 zal ik in een adem noemen want ze lijken erg veel op elkaar. Misschien eigenlijk bedoeld als een groot nummer. Allen op en top power speed metal met hoge gillen in de zang. Niets mis mee alleen weinig afwisseling. En de begin melodie van Song 7 is overduidelijk gestolen van Children of Bodom's Lake Bodom...zij het lichtelijk aangepast. Dit viel me toch wel echt op , aangezien ik een grote fan ben van die band en Lake Bodom één van hun beste nummers is. Al hoor ik toch liever de rauwe krijs van Alex Laiho na deze melodie...het klinkt redelijk bij elkaar.

Slotsong Kingdom hoe komen ze er toch op..? is een heuse power ballad voorzien van koren en samenzang. Grote delen zijn klakkeloos gekopieerd van de fantastische 'Forever' ballad van Stratovarius. Dat gaf me wel een dubbel gevoel. Blijkt opnieuw wel dat Kimmo Perämäki een uitstekende kloon zanger is.

Verder is de productie uitstekend zoals je van een power metal cd mag verwachten. Ik kan het toch echt niet maken dit album een hoog cijfer te geven, want het is eerder en beter gedaan. Laat dit een les zijn en kom volgende keer met eigen ideeën in plaats van aan mekaar geplakte stukjes COB en de eerder genoemde voorbeelden. Als je nauwelijks power metal hebt in je verzameling is dit een redelijke keus..maar dan kun je beter starten met Helloween.. Ik denk persoonlijk niet dat Celesty (voorheen Celestial trouwens) ooit nog hoge ogen zal gaan gooien. We zullen zien en hopen op eigen ideeën.

Score: 67 / 100

Toegevoegd: 16 december 2002