• Urs Fischer (Felony) - 49

• Jon Zazula (Megaforce Records) - 2022

Steel Attack - Carpe DiEnd
Jaar van release: 2008
Label: Massacre Records
Steel Attack - Carpe DiEnd
Er is weer nieuw plaatwerk van de Zweedse band Steel Attack. De band maakte in de begindagen degelijke doch standaard power metal maakte, maar pas sinds de cd Enslaved hebben ze een echt eigen geluid weten te creëren. Met de vorige cd Diabolic Symphony hadden ze dat eigen geluid nog verder uit weten te diepen, zodat Steel Attack inmiddels tot een band is uitgegroeid waar men respect voor heeft gekregen. Het is nu typisch zo'n band geworden waar mensen die het niet zo hebben op de wat vrolijkere bands in het genre toch mee uit de voeten kunnen. Die mensen kunnen dan de nieuwe cd Carpe DiEnd ook weer blind aanschaffen.

De cd mag er geluidstechnisch zeker zijn. Sterker nog, de productie is gewoon perfect! Het komt vooral het drum- en gitaargeluid te goede. Ook al hadden de songs weinig voorgesteld, dan nog was het prettig luisteren. Gelukkig heeft Steel Attack wederom tien stevige tracks weten te componeren die uitblinken in hun avontuurlijke opzet en spannende breaks, zonder dat het echt ingewikkeld wordt. Met The Evil in Me en Crawl hebben ze een stel onderhoudende nummers weten te maken. Het symfonische aspect en de soms kippenvel opwekkende refreinen maken vaker dan eens de nummers af.

Met Carpe DiEnd laat de band horen definitief een echt volwassen band te zijn geworden. Het valt wel op dat men tegenwoordig een meer dreigender, slomer tempo prefereerd. Hier is niks mis mee, het is slechts een constatering van mijn kant. Alleen het laatste nummer Beyond The Twilight bevat een stel duizelingwekkende snelheden. Een lekkere knaller dus om de cd mee af te sluiten. Ik denk dat vooral fans van Masterplan, Evergrey en Iced Earth die nog niks van Steel Attack kennen dit nieuwe werkje eens moeten proberen.

1. Carpe DiEnd
2. The Evil In Me
3. I Keep Falling