• Matt Williamson (Power Of Omens) - 2006
  • Nicholas "Razzle" Dingley (Hanoi Rocks) - 1984

Steel Attack - Enslaved
Jaar van release: 2004
Label: Arise Records
Steel Attack - Enslaved
Jaaaaa, dit doet me nu eens plezier. Vorig jaar besprak ik Steel Attack’s derde album ‘Predator of time’ dat vol stond met standaard powermetal. Dat album was zeker te pruimen en stond vol goede composities maar de band bleef een Helloween/Edguy/Hammerfall kloon. Dat was mijn eerste kritiekpunt. De teksten waren op dat album ook totaal niveauloos. Dat was mijn tweede kritiekpunt.

En wat blijkt nu? De band heeft mijn twee kritiekpunten overgenomen en heeft een paar drastische wijzingen doorgevoerd. De oude zanger werd vervangen door de meer all round zanger Ronny Hemlin, de standaard true metal teksten zijn verleden tijd en de muziek heeft meer ballen gekregen. Deze drie factoren zorgen ervoor dat Steel Attack, dat al een meer dan degelijke band was, tot vrij grote hoogten stijgt. Nieuwe zanger Ronny heeft een geweldige strot en heeft geweldige uithalen in huis en ook horen we geregeld old school thrash koortjes die het album een stuk steviger maken. De muziek bevat meer pure stoere metalriffs en is ook progressiever geworden. En er staan deze keer bewust ook geen zoetsappige ballades op het album omdat de heren dat zelf niet meer kunnen uitstaan! Goed zo! Om tenslotte nog iets te zeggen over die derde vernieuwende factor: de teksten gaan deze keer allemaal over religie en zijn zowel vrij serieus als vermakelijk. Als toemaatje is het powermetalbandlogo in de vuilbak gegooid en krijgen we een modern en stijlvol nieuw logo. Ook de hoes is voor de eerste keer eens niet cliché maar erg mooi.

Wat overblijft is een geweldig powermetalalbum dat negen nummers lang boeiend blijft. Of het nu om de magistrale opener ‘Gates of heaven’ gaat, het thrashy ‘Immortal hate’ of om het mysterieuze ‘Voices’; alles is van een hoog alooi. De band heeft zijn Helloween kloonschap volledig van zich afgeworpen en wat overblijft is een moderne en volwassen powermetalband die kan concurreren met een Iced Earth en die een Hammerfall totaal omver blaast. Ongetwijfeld de verrassing van de maand, en ik ga nu een interview bij het label aanvragen want ik wil echt weten hoe deze geweldige omwenteling is ontstaan. Aanrader, en momenteel op tour met de legendarische thrashers van Exciter.

1. Gates of heaven
2. Out of the flames
3. Forsaken