• K. Angylus (The Angelic Process) - 2008
  • Scott Williams (Soilent Green) - 2004

Artisian - Na Beiste Bho’n Talamh
Jaar van release: 2007
Label: Grindethic Records

Artisian - Na Beiste Bho’n Talamh

Na Beiste Bho’n Talamh is mijn eerste kennismaking met Artisian en dat is tot nu toe niet een erg aangename. Artisian speelt namelijk een hele aparte vorm van black metal, om het maar even vriendelijk uit te drukken. Hun muziek is een mengelmoesje van enkele stijlen; voornamelijk black metal, met hier en daar een tikkeltje death er doorgeweven. In de manier van spelen vallen enkele grindcore-invloeden op. Dit kan natuurlijk goed uitpakken, maar Artisian maakt er een flink rommeltje van, waardoor hun muziek na enkele nummers begint te irriteren.

Na Beiste Bho’n Talamh opent met een radio-uitzending van een nieuwsbericht, over een losgeslagen, Britse, elite paratrooper, die vermoedelijk verantwoordelijk is voor een gigantische moordpartij (geen paniek, hij heeft nog geen kinderen aangevallen!). Op zich heel leuk in elkaar gezet en de absurde details – meneer heeft in zijn eentje, tijdens aanvallen op moskeeën, ongeveer 1200 moslims afgeslacht – moeten vermoedelijk een bizarre sfeer creëren. De vervormde stem van de nieuwslezeres werkt hier ook leuk aan mee, maar helaas, de aansluiting bij de muziek is zo slecht verzorgd, dat er geen sfeer meer over blijft.

Met Beards & Dresses (een kleine verwijzing naar de intro) laat Artisian zien wat ze in huis hebben. Een hoop rommelige black, met tweestemmige zang; grunt en krijs, wordt uitgestoten. Wat mij opvalt, is dat de band veel korte riedeltjes gebruikt en die alsmaar herhaalt, met af en toe behoorlijk agressieve klappers tussendoor. Die agressieve stukken zitten vaak vol melodieën, die best om aan te horen zijn, ware het niet dat ook deze melodieën te vaak herhaald worden. Door deze opzet en door de korte nummertjes, vliegt Artisian’s muziek het ene oor in en het andere oor uit. Het resultaat is dat je irritatiegrens snel bereikt is.

Ondanks mijn geklaag, vallen er ook nog wel enkele positieve dingen te melden. Zo mag best van goede instrumentbeheersing gesproken worden, is de cd na 24 minuten al afgelopen en heb ik me met enkele uitspattingen best vermaakt. Dat Midden-Oosterse riedeltje (Pha Mi Uabhasath Sgith) en de aanstekelijke melodieën in enkele nummers, waaronder in Free Speech en When Eyes Turn Hollow, zijn ook best aangenaam. De ‘Egyptische’ melodieën in Bling dan: ook wel geslaagd. Wat klagen we eigenlijk nog.

Dus, ben je een liefhebber van rommelige black/dinges, houd je van rare uitspattingen, raak je niet snel geïrriteerd en zijn absurde intro’s en leuke melodietjes aan jou besteed, dan kan je Na Beiste Bho’n Talamh best eens een kans geven.

1. A Soldiers’ Story
2. Beards & Dresses
3. Tiodhlaradh Ghaidhealach