16-06-2021

Hellfueled - Born II Rock
Jaar van release: 2005
Label: Black Lodge Records
Hellfueled - Born II Rock
De band Hellfueled maakte met hun debuut "Volume 1" een flitsende start. Lovende reviews, veel airplay in thuisland Zweden én samen met Europe de Scandinavische arena's onveilig maken. Het toonaangevende duitse Rock Hard beloonde de band met de titel 'Nieuwkomer van het jaar' en de cd werd daar 'Album van de maand'. En dat terwijl de muziek die ze maken totaal niet vernieuwend is. Net als Spiritual Beggars vallen ze onder de categorie bere-heavy rock en de raakvlakken met de solo-band van Ozzy Osbourne en Black Label Society zijn er in overvloed.

Maar het is allemaal dan ook zo fucking aanstekelijk. De reden dat er dan ook geen review op deze plek te lezen was, is dat ik bezig was met 'Volume 1' grijs te draaien. Nu zou dat met de nieuwe "Born II Rock" ook zo zijn, maar nu moet ik toch nog maar wat vertellen over de band. En bovendien ben ik erachter gekomen dat ik ook kan schrijven én luisteren (haha, wat een grap). Het komt er dus op neer dat de nieuwe dus net zo verslavend werkt.

De rode draad van de cd zijn de vette gitaar-riffs. Gitarist Jocke laat zich lekker gaan op zijn gitaar en zijn gevarieerde riffs zijn een genot om aan te horen. Zo moet een gitaar klinken! Natuurlijk kunnen we niet heen om zanger Andy, want hij klinkt precies als Ozzy. Nou ja, daar kan hij ook niks aan doen. Maar het is wel eens verfrissend om die zangstijl nu eens niet in een valse toonsoort te horen. De ruige ritme-sectie maakt het geheel af en die combinatie maakt dat we met een hongerige band te maken hebben.

"Friend", "Can't Get Enough", "Look Out" en "Born To Rock" zijn de pareltjes van de cd, terwijl de rest ook zeker niet mis is. Allemaal bevatten ze een vette groove en ik hoef niet te vertellen dat met Fredrik Nödstrom achter de knoppen, het geluid supervet is. Kortom, de echte hardrcok- en heavy metal-fan hebben er een zeer goede band erbij. Misschien dat de recensie een beetje subjectief overkomt. Maar ach, voor een keertje mag dat en zeker met een cd als "Born II Rock"!

1. Can't Get Enough
2. Regain Your Crown
3. Look Out