• Paul Baloff (Exodus)† - 64
  • Rosalie Cunningham (Purson) - 34

SQY Rocking Team - Full Throttle
Jaar van release: 2004
Label: Panacea Records
SQY Rocking Team - Full Throttle
Handig als je een DVD'tje opgestuurd krijgt met daarop de historie van SQY Rocking Team. Daardoor heb ik geleerd dat de band vroeger Sequoyah heette en toch alweer zo'n 12 en een half jaar bestaan. Ik had echt nog nooit van ze gehoord. Het zal wel weer aan het feit liggen dat het soort muziek niet populair genoeg is voor de radio. Niet dat ik mijn bands op die manier ontdek, jullie weten toch wel beter. Maar naamsbekendheid krijg je er toch wel door en die had de band nog niet. Misschien dat er daarom een naamsverandering op het programma stond. Voor het gemak is het hele imago omgetoverd tot een heus race-team. Qua presentatie ziet het er allemaal strak uit.

Ze laten er geen gras over groeien en van begin tot eind wordt er pure rock gespeeld, met af en toe een metalen randje. Hard, snel, langzaam, gevoelig; het komt allemaal wel een keertje voorbij. Uitgebalanceerd is het dus allemaal zeker. Het metalen randje komt toch wel het beste naar voren in het nummer "HMT Baby", een Zakk Wylde-achtige compositie. Net als "Southern Moon" trouwens, die verrassend genoeg wel weer een meezing-refrein bevat. Voor de rest zijn het toch wel de snellere rag-nummers ("No Guts", "Daisy Baby" en "I Want You Down") die het meeste opvallen. De Led Zeppelin-cover "Immigrant Song" (prima gelukt) en afsluiter "No Quada" (Mexicaans!!!) moeten ook nog even vermeld worden.

'Minder is meer' is het motto. Dat betekent weinig solo's en simpele melodietjes. Prima, want de composities vragen helemaal niet om ellenlange soli. Onder de indruk ben ik echter niet van wat er wel uit de gitaar getoverd wordt. Dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de lekkere riffs die verzonnen zijn. Nog een compliment voor de man met de rauwe strot, Harald. Hij levert een knappe zangprestatie die het geheel naar een hoger niveau tilt.

Het geluid is op zich prima in orde. Toch zijn dit songs die live veel meer impact hebben. Maar goed, volumeknop omhoog en dan hebben we daar ook geen last meer van. Dit is een puike cd geworden wat best wel eens voor een kleine doorbraak zou kunnen zorgen. Die DVD waar ik het over had wordt er ook nog eens bijgeleverd als extraatje. De beelden komen van de gewone huis-tuin-en-keuken-camera, maar het is leuk om te zien. Het is wel raar dat ze geen geluid bevatten en dat we gewoon naar nummers luisteren uit het Sequoyah-tijdperk. Maar het tekstuele en droge commentaar maakt alles goed.

1. No Guts
2. Tonight
3. Daisy Baby