• Luc Chauty (Midwinter) - 2004
  • Vince McAllister (Pentagram) - 2006

Ayreon - 01011001 - Live Beneath The Waves
Jaar van release: 2024
Label: Music Theories Recordings

-

Midden september 2023 is het Brabantse Tilburg wederom het domein van duizenden Ayreonauts. De fans zijn vanuit alle hoeken van de wereld toegestroomd om de vijf concerten van Ayreon bij te wonen. Deze shows staan in het teken van een integrale uitvoering van het dubbelalbum 01011001 uit 2008. Het is de derde serie van concerten sinds 2017, die volledig draait om de rockopera's van muzikale alleskunner Arjen Lucassen. Ook de meest recente shows onder de noemer 01011001 - Live Beneath The Waves zijn een succes. Net als voorgaande edities, wordt er van dit feestelijke muziekevenement een liveregistratie uitgebracht.

De uitgave lijkt qua opzet op die van de voorgaande liveregistraties: het volledige concert is beschikbaar op cd/dvd, blu-ray, vinyl en als luxe artbook. Het bonusmateriaal bestaat uit een documentaire met een aantal interviews van betrokkenen en sfeerimpressies van Tilburg. Leuk om eens te bekijken, maar het draait natuurlijk om de show zelf. Over de concerten zelf hou ik het kort: deze waren fantastisch. Lees bijvoorbeeld het enthousiaste concertverslag van collega Jeffrey er nog eens op na.

De beeldopnames zijn van hoge kwaliteit en er gaat veel aandacht uit naar mooie beelden van het decor, dat van het toneel een groots onderwaterlaboratorium maakt. De lichtshow, het vuur(werk), de rook; alle effecten zijn goed te aanschouwen. Dat geldt ook voor de indrukwekkende line-up van instrumentalisten en vocalisten. Zij zijn te zien in close-ups tijdens de diverse solo's en een breed shot wanneer er meerdere muzikanten hun kunsten vertonen tijdens meerstemmige partijen. Deze worden afgewisseld met beelden van het gehele toneel vanuit diverse hoeken en beelden van een enthousiast publiek, dat volop meezingt. Het is een geslaagde registratie die de vele mooie showelementen bijzonder goed in beeld brengt. Het enige minpunt is dat op sommige momenten de shots elkaar wat te snel afwisselen, maar dat is een bescheiden euvel.

Het geluid is eveneens dik in orde en vormt een welkome toevoeging aan de inmiddels forse Ayreon-discografie. Deze liveplaat kan prima naast de studioversie bestaan. Uiteraard klinkt het allemaal wat ruiger, soms harder, dan weer zachter en is het duidelijk te horen dat het live is. Het voegt wat extra leven toe aan de behoorlijk gelaagde rockopera. Vooral de partijen van Jonas Renkse klinken live nog emotioneler. Daarnaast doen er wat andere vocalisten mee dan op het studio-album. Het is bijzonder mooi en interessant om te horen hoe zij met het materiaal omgaan. Zo maken Maggy Luyten en Brittney Slayes hun opwachting, is geen Ayreon-show compleet zonder de kunsten van Damian Wilson en inmiddels is John Jaycee Cuijpers ook een vaste medewerker. Wat een geweldige stem en performance heeft deze Dio van de Lage Landen toch.

Net als voorgaande liveregistraties van Ayreons Tilburgse concertreeksen is 01011001 – Live Beneath The Waves een buitengewoon mooie uitgave. Het is een mooi aandenken om de geweldige concerten nog eens te ervaren en een prima sfeerimpressie voor hen die er niet bij waren.

March Of The Machines (Intro)
1. Age Of Shadows
2. Comatose