• Ron Welty (The Offspring) - 52
  • Urs Fischer (Felony) - 49

• Jon Zazula (Megaforce Records) - 2022

Risingfall - Rise Or Fall
Label: Dying Victims Productions

-

New Wave of British Heavy Metal blijft een enorme aantrekkingskracht hebben. Dat subgenre is inmiddels ruim veertig jaar oud, maar nog altijd verschijnen er tig platen in die stijl en zijn er evenzoveel jonge bands die zich toeleggen op het springlevend houden van deze gouden tijd. Dat geldt ook voor het Japanse Risingfall. Rise Or Fall is de eerste langspeler. Deze volgt op een demo en twee ep's. Het is een tijd van feest en verdriet voor de mannen, want gitarist Yoshiki is overleden voordat de plaat het daglicht zag.

Erg jammer, want het strakke gitaargeluid is een van de smaakmakers op deze aantrekkelijke plaat. Met acht nummers omvat dit debuut net iets meer dan vijfendertig minuten. De snelheid ligt over het algemeen hoog in de compacte, traditioneel klinkende tracks. De plaat bruist dan ook van de energie. Het brute Kamikaze en de eerste single English Motor Biker vliegen dan ook voorbij. De songs hebben alle succesingrediënten van inspiratiebronnen Saxon, Rainbow en Savage Grace in huis: vette baslijnen, snelle gitaarpartijen en spetterende solo's. Bovendien zitten de nummers goed in elkaar en is er van experimenteren geen sprake. Het is simpelweg zeer degelijke heavy metal en dat is prima.

De charmante zang van G. Itoh kan echter een breekpunt zijn. Van de teksten die de man uitspuwt, is met de beste wil van de wereld vaak weinig te maken vanwege een flink accent. Tijdens het snellere werk is dat veelal geen bezwaar, maar wanneer het tempo lager ligt schuurt dat. Rock Fantasy en Arise In The Ashes, nummers vol nostalgie, zijn daar de beste voorbeelden van. Vooral tijdens de laatstgenoemde song vol Aerosmith-invloeden is er geen touw aan het tekstuele drama vast te knopen. Toch mag het de pret niet al te veel drukken, want Rise Or Fall is een buitengewoon aangenaam debuut. Bovendien heeft het moddervette accent ook een zekere aantrekkingskracht.

1. Kamikaze
2. English Motor Biker
3. Dancing In The Fire
4. Rock Fantasy
5. Risingfall
6. Never Surrender
7. Arise In The Ashes
8. Master Of The Metal

Score: 76 / 100

Toegevoegd: 15 december 2022

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2023 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.