Funeral - Praesentialis In Aeternum
Label: Season of Mist

-

Het Noorse Funeral kent een bewogen geschiedenis in de dertig jaar dat de band actief is. Zo zijn er binnen deze band twee sterfgevallen geweest, heeft bandleider/drummer Anders Eek een hartaanval overleefd en zijn er talloze bezettingswijzigingen en wisselingen van platenmaatschappij geweest. Het is daarom niet helemaal verwonderlijk dat Funeral nu pas toe is aan album nummer zes, maar liefst negen jaar na de voorganger Oratorium. Wat ook een belangrijke reden is voor zo weinig albums, is het gegeven dat iedere plaat behoorlijk afwijkt van de vorige. Het doomwiel wordt iedere keer weer opnieuw uitgevonden. Als fan van Funeral heb je het daarom niet altijd even makkelijk. Maar één ding weet je wel, snelle nummers zijn uit den boze. Dat is dus ook het geval op Praesentialis In Aeternum.

De eerste in het oor springende "afwijking" valt waar te nemen zodra zanger Sindre Nedland zijn baritonstem ten gehore brengt. Alle teksten worden namelijk in het Noors gezongen. De teksten zijn overigens van de hand van de psycholoog van Anders en losjes gebaseerd op het werk van filosoof Immanuel Kant. Het is maar dat u het weet. Sindre gebruikt op dit album regelmatig een grunt (afwijking nummer twee) en een incidentele scream is ook waar te nemen. Wat verder opvalt zijn de losse flodders aan toegevoegde klassieke (blaas)instrumenten (afwijking nummer drie). Waar op Oratorium de klassieke instrumenten als fundering worden gebruikt voor de nummers, zijn er op Praesentialis In Aeternum te pas, maar vooral te onpas trombones en trompetten te horen, die voor irritante intermezzo's zorgen. Deze derde afwijking is dus zeker geen verbetering en gaat volgens uw recensent ten koste van het luisterplezier. Wie zich niet stoort aan dit getoeter kan op dit album zijn plezier niet op met de zes als vanouds uitgesponnen trage en slepende doomnummers.

Praesentialis In Aeternum zal zeker niet de boeken in gaan als beste album van Funeral, omdat het beluisteren nogal wat aandacht en geduld vraagt, mede door die toeterende losse flodders. Een volgend album van Funeral zal vermoedelijk minder lang op zich laten wachten, aangezien Anders de afgelopen jaren materiaal heeft geschreven voor twee albums. Rest mij nog te vermelden dat Praesentialis In Aeternum in diverse uitgaven te verkrijgen is, waaronder een deluxe-versie. Die bevat nog vier extra nummers, waaronder een cover van Candlemass, te weten Samarithan, alsmede een verschrikkelijke pianoballade.

1. Ånd
2. Materie
3. Erindring I - Hovmod