• Maarten de Brauwer (Consensus) - 38
  • Nita Strauss (Alice Cooper) - 36

• Greg Lake (Emerson, Lake & Palmer) - 2016

Feuerschwanz - Memento Mori
Label: Napalm Records

-

In de zomer van 2020 viel mijn oog op de start van een livestream met een aftelklok, waarop een festivalterrein te zien was en diverse personen katerig uit hun tent stapten. Het waren de bandleden van de Duitse folkmetal-act Feuerschwanz, een voor mij nog onbekende band. Het beeld intrigeerde mij en ik was benieuwd wat er zou gebeuren als de teller op 0 zou staan. In een prachtige setting van een kasteel op de top van een heuvel volgde een waar spektakel met in middeleeuwse kleding gehulde bandleden en danseressen. Mijn kennismaking met Feuerschwanz was een feit en sindsdien ben ik een groot liefhebber van de Duitsers.

De band bestaat al sinds 2004 en is geëvolueerd van folkrock-act die bedoeld was als parodie op de middeleeuwse scene, tot een ware folkmetalband met trotse strijdliederen. De focus lag op Duitsland, maar dankzij platenlabel Napalm Records en de release van het vorige album Das Elfte Gebot heeft de band zich kunnen voorstellen buiten de Duitse grenzen. Feuerschwanz wist vooral op te vallen dankzij de humoristische clip van de SEEED-cover Ding.

Inmiddels zijn we aanbeland bij Memento Mori, een plaat die mijlenver is verwijderd van de muziek van Feuerschwanz in de begindagen. Op Das Elfte Gebot staat nog een aantal opgewekte feestnummers met een humoristische inslag. De tijd van joligheid is nu echt voorbij. Feuerschwanz wil serieus genomen geworden en laat dat horen met deze elf nieuwe tracks. Allemaal zijn ze bombastisch, pompeus en rijk aan details. En pakkend! Binnen de kortste keren zing je mee met Untot Im Drachenboot, Skaldenmet en het titelnummer.

De grootse opzet van het geheel laat een imposante indruk achter en Feuerschwanz is zeker in zijn missie geslaagd om voor de dag te komen als harde metalband. Daarvoor wordt wel een stuk originaliteit ingeleverd. Meer dan eens lijkt een refrein veel op die van een Powerwolf-song. Luister maar naar de single Krampus en je weet wat ik bedoel. Daarnaast is het Viking-imago dat de band zichzelf heeft aangemeten ook al tot in den treure toegepast in de metalscene.

Toch zijn er wel dingen aan te wijzen die Feuerschwanz onderscheidend maakt, zoals de Duitstalige samenwerking tussen de twee zangers. De een heeft een majestueus hoge stem, de ander een diepe, lage stem. Alle composities klinken als een klok en aan de arrangementen is hoorbaar veel aandacht besteed. Na elke luisterbeurt heb je het gevoel dat je de wereld aankunt. Met Memento Mori maakt Feuerschwanz een goede kans om door te breken buiten Duitsland, zolang de muziek van de groep niet verder gaat afglijden richting het Powerwolf-geluid.Powerwolf-geluid.

1. Memento Mori
2. Untot Im Drachenboot
3. Ultima Nocte