• Lorentz Aspen (Theatre Of Tragedy) - 46
  • Ron Lipnicki (Overkill) - 54
  • Steve Clark (Def Leppard)† - 64
  • Tanja Maul (Dawn Of Destiny) - 46

Feuerschwanz - Das Elfte Gebot

Feuerschwanz - Das Elfte Gebot

Feuerschwanz is een steeds meer opkomende band die na lang wachten zijn negende album bekend heeft gemaakt: Das Elfte Gebot. De in 2004 opgerichte band uit Erlangen in Duitsland maakt typische Duitse folk metal met hier een daar een hint van power metal. Het is dan ook niet gek dat deze dames en heren vaak in dezelfde categorie worden geplaatst als Rammstein, Powerwolf en Sabaton.

Eigenlijk is dit album een 2-in-1-deal. Naast de elf nummers inhoudende collectie zit er namelijk ook nog een cover-album bij, bestaand uit zeven nummers. Das Elfte Gebot bestaat uit vlotte en energieke songs, die allemaal thuishoren in een typische taverne. De eerste vier werken hebben meer weg van Sabaton en Powerwolf. Daarna komt een omwenteling. De overige muziekstukken hebben meer weg van Rammstein. Een fijne afwisseling. Hoewel de middeleeuwse folkmetalvibes minder nadrukkelijk aanwezig zijn dan vorig album, zijn deze er nog steeds. De songs en sounds blijven net zo uniek als op hun eerste release. Wat dan wel weer een grote verandering is, is de toevoeging van de Engelse taal. Alle nummers waren voorheen allemaal in het Duits, maar Lords of Powermet brengt daar verandering in. Deze is gedeeltelijk in het Engels, en met de killer opening riff, fantastische drums en indrukwekkende vocalen wordt dit toch zeker wel beschouwd als één van de beste nummers. Een ander nummer dat zeker wel de moeite waard is om te benoemen, is Malleus Maleficarum, dat een fantastische, Sabaton-achtige sing-along is, die meer weg heeft van power metal dan folk.

Het tweede gedeelte van dit album, de coversongs, is een bijna opzichzelfstaand album. Er worden bands gecoverd die we naar aanleiding van de hiervoor genoemde songs wel verwachten, zoals Sabaton en Rammstein, maar er staan ook meer verbazingwekkende namen op, zoals Ed Sheeran. De covers van de bekendere metalbands zijn zeker niet slecht, maar daar houdt het dan ook wel mee op. De covers zijn goed, maar stralen niet veel bijzonders uit. de cover van Ding, van de band Seeed, is daarentegen juist wel weer bijzonder. Feuerschwanz weet van dit nummer een echte banger te maken die je het liefst de hele dag beluistert.

De band heeft zichzelf zeker weten te overtreffen met deze nummers. De eigen stijl waar Feuerschwanz bekend om staat, is behouden, maar niet zonder eerst ieders aandacht te grijpen met de melodieuze instrumenten en doordringende teksten. Het coveralbum is een gave extra die laat horen waar deze groep toe in staat is, terwijl het reguliere album laat horen dat dit nog steeds dezelfde band is die iedereen kent. Het zal niet lang duren voordat ook Feuerschwanz tussen de grote namen zal staan, en tot die tijd kunnen liefhebbers van folk metal, maar ook voornamelijk liefhebbers van Powerwolf en Rammstein, van deze heerlijke collectie genieten.

1. Meister Der Minne
2. Metfest
3. Das Elfte Gebot