• Sid Wilson (Slipknot) - 44
  • Tracii Guns (L.A. Guns) - 56

• Dave "Lepard" Hellman (Crashdiet) - 2006

Switchblade Jesus - Death Hymns
Label: 1254343 Records DK

Switchblade Jesus - Death Hymns

Het trio Jon Elizondo (drums), Eric Calvert (gitaar, zang) en Chris Black (bas) maakt muziek onder de intrigerende bandnaam Switchblade Jesus. Death Hymns verscheen al in 2020. De mannen brengen deze schijf van nog geen dertig minuten opnieuw onder de aandacht. Dat doen zij niet alleen via herdrukken in velerlei kleuren vinyl, maar ook op cassette. Het past uitstekend bij de rauwe, ongepolijste mix van stoner, sludge, doom en diverse andere metalrichtingen.

Er zit flink wat tijd tussen het zelfgetitelde debuutalbum (2013) en dit nieuwe werk. De band is een periode zoekende geweest, waarin het tijdelijk zelfs een kwintet was. Die speurtocht werpt zijn vruchten af, want elke noot op Death Hymns is raak. De energieke, brute instrumentatie beukt er keihard in en de zang doet primitief aan vanwege het schreeuwerige karakter vol distortion. De muziek grijpt de luisteraar mede dankzij een moddervette groove en een blues-achtige flair in de ritmesectie en het gitaarwerk. Het spreekt tot de verbeelding en roept gedachten op aan een drietal potige kerels die volledig uit hun plaat gaan in een stoffige, oververhitte schuur vol schroot midden in de dorre woestijn. Het geluid klopt als een bus en herinnert aan het vroege Mastodon en High On Fire.

Tijdens Scorched, Red Plains en Behind The Monolith ligt het tempo hoog. Naast de reeds genoemde muzikale stromingen valt er hier en daar een flirt met punkrock te ontwaren. Zoals gezegd is het een allegaartje van invloeden. De titeltrack maakt een psychedelische, dromerige indruk en roept associaties op met Black Sabbath. In het daaropvolgende onheilspellende Forgotten is de band op zijn donkerst. Vooraleer het luchtiger wordt met The Blackened Sun is er nog het rappe Behemoth, waarin vooral de gitaarsolo indruk maakt.

Death Hymns is een prima tweede plaat voor dit Switchblade Jesus. Ruige, eerlijke muziek zonder al te veel fratsen.

1. Scorched
2. Red Plains