Alcatraz
Enquête

Marco van Basten vond het maar niks dat Linkin Park voor de aftrap van de Champions League-finale op 31 mei een optreden verzorgde. Wat vind jij van de Amerikaanse gewoonte om grote sportwedstrijden op te vrolijken met een concert?

Geweldig, ook voor aanvang van de wedstrijd
Prima, maar niet voor het duel wanneer de spelers zich willen opwarmen
Dat is iets voor pop-acts, niet voor heavy bands als Linkin Park en Gojira
Zo’n muzikaal optreden is onzin, het publiek komt voor de sportwedstrijd
Sport is kut, laat die band elders een eigen concert doen voor hun fans
Van mij hoeft het niet, maar ik gun zo’n band wel de extra exposure
Normaliter vind ik het een goed idee, maar Linkin Park was echt slecht
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    10 juni:
  • Whitechapel
  • 11 juni:
  • King Diamond, Paradise Lost en Angel Witch
  • Myles Kennedy
  • W.A.S.P.
  • 12 juni:
  • Man as Plague, Gallamesh en Everything Decays
  • 13 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague en The Unslain
  • 14 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague
  • Sorcerer
  • 15 juni:
  • Into The Grave
Kalender
Vandaag jarig:
  • Adam "Nergal" Darski (Behemoth) - 48
  • Ernie C. (Body Count) - 66
  • Howlin' Wolf† - 115
  • Johan Ericson (Draconian) - 46
  • Juhana Karlsson (Amoral) - 42
  • Magnus Rosén (Hammerfall) - 62
  • Marko Paasikoski (Sonata Arctica) - 47
  • Martin Orford (IQ) - 66
  • Mickey Curry (Bryan Adams) - 69
  • Peter Gale (Sweet Sorrow) - 45
  • Robert Hampson (Loop) - 60
Review

The Project Hate MCMXCIX - Purgatory
Jaar van release: 2020
Label: Mouth of Belial Productions
The Project Hate MCMXCIX  - Purgatory
Purgatory is alweer langspeler nummer dertien van het pompeuze doe-het-zelf-gezelschap The Project Hate MCMXCIX. De term ‘langspeler’ kan de luisteraar in het geval van deze Zweedse formatie het best letterlijk nemen, want zoals de fans van de band inmiddels weten, staat iedere schijf tot aan de nok gevuld met muziek. Zes nummers die in totaal tachtig minuten klokken – er zijn groepen die hun muzikale repertoire sneller door de speakers jagen. De orkestrale, industrial death metal van het gezelschap is dan ook bijzonder ambitieus en zeker niet alledaags. Denk aan een combinatie van ons ‘eigen’ The Monolith Deathcult, Behemoth en Septicflesh, maar dan aangevuld met allerlei avontuurlijke uitspattingen.

Dat klinkt op papier geweldig. En laat ik voorop stellen: The Project Hate MCMXCIX heeft in het verleden een reeks absolute topplaten uitgebracht. De laatste albums is de band echter zoekende. Sommige albums ontstijgen de middelmaat niet (There Is No Earth I Will Leave Unscorched, 2014), terwijl andere albums bij vlagen het oude niveau aanraken, maar dat niet over de gehele lengte volhouden (Of Chaos And Carnal Pleasures, 2017). Met voorganger Death Ritual Covenant (2018) leverde het kwartet echter zijn sterkste album sinds jaren af. Dat schept verwachtingen voor deze opvolger. Helaas blijkt Purgatory een flinke stap terug ten opzichte van die plaat. Veel minder dan voorheen slaagt The Project Hate MCMXCIX er op Purgatory in om een goed geheel te smeden van de epische composities. Daardoor beklijven ze eigenlijk nauwelijks.

De meeste tracks zijn opgebouwd rond een dikke baspartij, maar dwarrelen daarna uit in allerlei richtingen die maar niet willen samenkomen. Openingstrack Kill Everyone komt bijvoorbeeld wat traag op gang, ontpopt zich dan tot een stoere headbanger met mechanische, staccato riffs, maar verzandt na acht minuten in een potsierlijke eurodancepassage in combinatie met gesproken tekst (!), waarmee het nummer op grandioze wijze ontspoort. Atonement is van hetzelfde laken een pak. Het begin beukt met verve. De strakke riffs en het furieuze tempo klinken als een combinatie van Deicide en Immolation, maar dan volgt er weer een ruw geïntroduceerde, synthgedreven passage die volstrekt onlogisch in het nummer verwerkt is.

Nu heeft deze band zich altijd wel een beetje verloren in grootse composities die een onsje minder mochten, maar op Purgatory vallen de zwakke plekken wel erg op. Daardoor beginnen ook andere zaken te irriteren. Zangeres Ellinor Asp bijvoorbeeld. Haar zang blijft een kwestie van smaak, want met haar expressieve stemgeluid balanceert ze soms op het randje. Op Purgatory is ze veel te prominent aanwezig. Haar overdreven gekrakeel in Sacrifice vormt het dieptepunt. De nogal debiele, antichristelijke thematiek die op ieder album gerecycled wordt, begint ook voor jeuk te zorgen. En als zelfs de troefkaart van de band – de imponerende grunt van Lord K. Philipson – sleets begint te raken, dan valt er weinig eer meer te behalen.

Het frustrerende is dat ieder nummer ook wel enkele minuten uitstekende death metal laat horen. Vooral de laatste twee tracks bevatten genoeg vette riffs en beukende passages om in potentie uit te groeien tot deathmetalpareltjes. Die krenten verzuipen echter in een overdosis pap. Om de analogie door te trekken: na drie nummers heb ik mijn buik er al van vol, maar The Project Hate MCMXCIX vindt het nodig om er dan nog eens veertig minuten aan materiaal doorheen te drukken. En als geen enkel nummer dan een samenhangend geheel vormt én ze allemaal volgens hetzelfde versleten stramien zijn opgebouwd, dan blijkt Purgatory vooral een uitputtingsslag.

Tracklist:
1. Kill Everyone
2. Atonement
3. Sacrifice
4. Diatribe Cult
5. Greatness
6. Birth

Score: 55 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 3 december 2020

Pitfest Iron Maiden Rock Legends Special

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.