03-08-2020

Mystik - Mystik
Label: I Hate
Mystik - Mystik
Soms kan het leven heel eenvoudig zijn. Ondanks de wildgroei aan kruisbestuivingen, vreemde genres en gezochte experimenten zal zelfs de meest eclectisch aangelegde metalfan bij tijd en wijle ontzettend uit zijn plaat kunnen gaan op klassieke heavymetalalbums. De één wordt wild bij ieder AC/DC-nummer, de ander raakt in euforie bij de klassiekers van Iron Maiden (en iederéén wordt blij van Motörhead), maar het gevoel is hetzelfde: écht goede metalmuziek heeft alleen stoere riffs, strakke drums en een fantastische zanger nodig. De rest is bijzaak.

Het is knap dat Mystik, een band bestaande uit relatieve jonkies, dat typische gevoel van euforie gedeeltelijk weet te hercreëren op dit titelloze debuutalbum. De heavy/speed metal van dit gezelschap, dat met drie vrouwen en één man in de gelederen een samenstelling kent waar menig progressief politicus van zou watertanden, is om van te smullen. Met veel enthousiasme en bravoure slingert de band negen onstuimige, opzwepende tracks de wereld in. Geweldige, stoere metalriffs (met hoofdletter ‘M’); krachtige refreinen die schreeuwen om met gebalde vuist meegezongen te worden; een drummer die het tempo voortdurend hoog houdt; alles aan Mystik is gaaf.

Natuurlijk is de muziek van Mystik vooral aan te raden voor de liefhebbers van oermetal. Ter associatie valt te denken aan het oudste werk van Iron Maiden en Blind Guardian, maar ook aan bands als Warlock en Omen. Zangeres Julia von Krusenstjerna heeft geen enorm bereik, maar weet wel precies waar haar sterke punten en beperkingen liggen. Ze waagt zich dus niet aan overdreven uithalen, maar legt voldoende melodie in haar verhalende performance. Het tempo wordt gedurende het hele album hoog gehouden. Een minpuntje is de ietwat volgepropte productie. Wat meer ademruimte had ervoor gezorgd dat de tracks nog beter tot hun recht zouden komen. Storend wordt het echter nergens.

Het zijn vooral het stoere Bleed For The Night en het rondom een vuige thrashriff opgebouwde Nightmares die het meest beklijven. Beide nummers worden gekenmerkt door een pakkend refrein, met prettige gitaarsolo’s die de kers op de taart vormen. Ook Ancient Majesty (dat begint met een gelikte, Iced Earth-achtige melodie) en het epische, met fraaie leads opgetuigde Lake Of Necrosis behoren tot de hoogtepunten van dit met achtendertig minuten verfrissend compacte debuut. Weten wanneer een album genoeg muziek bevat, het is ook zo’n verfrissend anachronisme.

Zo kunnen we lang en breed filosoferen over de primaire criteria van goede muziek - creativiteit, originaliteit of excentriciteit – maar is de conclusie vooral dat Mystik een enorm leuk album is om te beluisteren. Het enthousiasme van de band werkt aanstekelijk en de nummers mogen dan geen originele noot bevatten, het luisterplezier is er geen seconde minder om.

1. Into Oblivion
2. Nightmares
3. Ancient Majesty