Alcatraz
Enquête

Marco van Basten vond het maar niks dat Linkin Park voor de aftrap van de Champions League-finale op 31 mei een optreden verzorgde. Wat vind jij van de Amerikaanse gewoonte om grote sportwedstrijden op te vrolijken met een concert?

Geweldig, ook voor aanvang van de wedstrijd
Prima, maar niet voor het duel wanneer de spelers zich willen opwarmen
Dat is iets voor pop-acts, niet voor heavy bands als Linkin Park en Gojira
Zo’n muzikaal optreden is onzin, het publiek komt voor de sportwedstrijd
Sport is kut, laat die band elders een eigen concert doen voor hun fans
Van mij hoeft het niet, maar ik gun zo’n band wel de extra exposure
Normaliter vind ik het een goed idee, maar Linkin Park was echt slecht
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    10 juni:
  • Whitechapel
  • 11 juni:
  • King Diamond, Paradise Lost en Angel Witch
  • Myles Kennedy
  • W.A.S.P.
  • 12 juni:
  • Man as Plague, Gallamesh en Everything Decays
  • 13 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague en The Unslain
  • 14 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague
  • Sorcerer
  • 15 juni:
  • Into The Grave
Kalender
Vandaag jarig:
  • Adam "Nergal" Darski (Behemoth) - 48
  • Ernie C. (Body Count) - 66
  • Howlin' Wolf† - 115
  • Johan Ericson (Draconian) - 46
  • Juhana Karlsson (Amoral) - 42
  • Magnus Rosén (Hammerfall) - 62
  • Marko Paasikoski (Sonata Arctica) - 47
  • Martin Orford (IQ) - 66
  • Mickey Curry (Bryan Adams) - 69
  • Peter Gale (Sweet Sorrow) - 45
  • Robert Hampson (Loop) - 60
Review

The Heritance - Route To Decline
Jaar van release: 2017
Label: Eigen Beheer
The Heritance - Route To Decline
Vijf ervaren muzikanten pakten begin 2014 samen de draad op onder de noemer The Heritance. Vlieguren maakten ze reeds bij [deluzion], Chiraw, Devious en Caedere. Een jaar later verschijnt het debuutalbum Focus In Reliquum. Daarop laten de mannen een mix horen van thrash, melodeath en groove metal (denk aan bijvoorbeeld Kreator, Lamb Of God, Carcass, In Flames). Vorig jaar presenteerden ze de ep Routine To Decline op Tattoofest in Nijverdal.

Op de nieuwe release maken zanger Dennis Lusseveld, bassist/zanger Rutger de Vries, gitaristen Wouter de Vries en Thomas Luijken en drummer Ric Brand een gemotiveerde indruk met uiteenlopende nummers. Het nieuwere materiaal klinkt zwaarder, volwassener en diverser dan voorheen. Die diversiteit hoor je onder meer terug in de vocalen. Nog altijd vormen de extreme Mille Petrozza-achtige vocalen de overgrote hoofdmoot, maar af en toe duiken er cleane vocalen op, die voorzichtig worden gebracht.

Het draait echter vooral om riffs en die zijn bij vlagen dik in orde, of ze nu technisch zijn (State Of Guilt), agressief (The Supreme Colony) of groovend (Slaves Of Existence, met gave southern rock-passage) zijn. Ook komt er een aantal fraaie, harmonieuze leads aan bod, zoals in State Of Guilt. Devil’s Draught, vernoemd naar de door Happyface Beers gebrouwen Weizen IPA, bevat een spaarzame solo.

Het grootste probleem van deze release is dat de nummers wat aan de productioneel vlakke en qua speelduur aan de lange kant zijn. Slaves Of Existence kan die lengte goed hebben, maar de andere boeten door hun speelduur van gemiddeld meer dan vijf minuten aan kracht in. Sommige tempowisselingen werken wat dat betreft averechts. Zonde, want met makkelijkere songstructuren en betere spanningsboog zou bijvoorbeeld Catch / Kill / Release, dat een sterke middenfase heeft, nog beter blijven hangen.

The Heritance heeft ten opzichte van het debuut beslist een stap in de richting gezet, maar om echt indruk in metalland te maken, is een verdere perfectionering nodig. Compacter schrijven zou beslist een stap voorwaarts betekenen. Spelen kunnen de heren wel en in elk nummer zitten goede ideeën. Nu is het een kwestie van deze ideeën structureren.

Tracklist:
1. Slaves Of Existence
2. The Supreme Colony
3. Catch / Kill / Release
4. State Of Guilt
5. Devil’s Draught

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 15 februari 2018

Pitfest Iron Maiden Rock Legends Special

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.