Kerry King in Muziekcentrum Enschede
Enquête

Wat is jouw favoriete Metallica-song?

72 Seasons
Battery
Blackened
Creeping Death
Enter Sandman
Fade To Black
For Whom The Bell Tolls
Fuel
Hardwired
Lux Æterna
Master Of Puppets
Nothing Else Matters
One
Orion
Sad But True
Screaming Suicide
Seek And Destroy
St. Anger
The Day That Never Comes
The Four Horsemen
The Unforgiven
Until It Sleeps
Welcome Home (Sanitarium)
Whiplash
een andere Metallica-kraker, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    19 april:
  • Dear Mother
  • Electric Eel Shock en Dikke Dennis & de Røckers
  • Martyr
  • Roadburn festival
  • Subsignal en powerized
  • The Warning
  • Wishbone Ash
  • 20 april:
  • FM
  • Marduk, Origin en Doodswens
  • Metal Battle finale
  • Roadburn festival
  • The Exploited
  • 21 april:
  • Dear Mother en Another Now
  • Pestilence, Carnation en Bodyfarm
  • Roadburn festival
  • 23 april:
  • Lord Of The Lost, The Raven Age en Empire Of Giants
  • Vanaheim, Xoan en End Of The Dream
  • 24 april:
  • Dragged Under
  • Finntroll, Metsatöll en Suotana
  • Ohrima en Espirit d'Escalier
  • 25 april:
  • Finntroll, Metsatöll en Suotana
    19 mei:
  • I Prevail en Kid Bookie
  • Ingested, Fallujah, Volvodynia en Mélancolia
  • Masters Of Reality
Kalender
Vandaag jarig:
  • Bob Rock (producent) - 70
  • Markus Eurén (Moonsorrow) - 46
  • Ruud Jolie (Within Temptation) - 48
  • Tony Martin (Black Sabbath) - 67

Vandaag overleden:
  • Bryan Ottoson (American Head Charge) - 2005
  • Dan "Cernunnos" Vandenplas (Enthroned) - 1997
  • Rob Clayton (Hallows Eve) - 1992
Interview

George Bellas
Door Kristof
Geplaatst in januari 2004
Onlangs bracht gitaarvirtuoos George Bellas een nieuw sterk instrumentaal album uit. Mister Bellas is vooral bekend van zijn Schrapnel Records periode, zijn samenwerking met Mogway (UFO) en van het Ring Of Fire debuut 'The Oracle'. Een interview over zijn carrière, verschillende projecten en zijn passie voor de gitaar kon dus niet uitblijven.
Laten we eerst wat praten over je verleden. In je biografie las ik dat je voor het eerst in aanraking kwam met de gitaar op de leeftijd van 7 jaar. Maar wanneer wist je dat heel je leven uit dat instrument zou bestaan en dat je er je werk van zou maken?

Eigenlijk al op die leeftijd van zeven jaar. Er was nooit enige twijfel aanwezig, zelfs niet de kleinste twijfel, ik heb het altijd geweten en ben nooit mijn 'geloof' verloren.

Wat was je eerste serieuze band of project?

Een groep genaamd 'Destiny', ik was 14 en zat net op de middelbare school. We speelden allerlei gave covers songs van bands als Van halen, Blue Oyster Cult, UFO, Rush, enzoverder. Een paar leden van die band, waaronder ik, vormden een andere band genaamd 'Union Jack' en met die band speelden we elk weekend in het 'college'-circuit en in verschillende clubs.

Dan kwam je in contact met Mike Varney. We horen verschillende verhalen over deze Schrapnel records-baas. Vele verhalen gaan over het feit dat hij nogal dictatoriaal is ingesteld. Hoe is hij nu eigenlijk echt op professioneel en persoonlijk gebied?

Mike Varney is een super gozer! Hij is een erg slimme zakenman en een extreme liefhebber van muziek. Ik vind dat hij een 'all time award' moet krijgen voor 'Name that tune', hij hoort een paar tonen en verzint dan de geweldigste titels. Ik ben blij dat Mike Varney me een kans heeft gegeven en me heeft geïntroduceerd bij de beste gitaarspelers van de wereld. Dus mijn relatie met Mike is altijd erg goed geweest.

Je nam het album 'Edge of the world' in 1997 op met de UFO-leden Phil Mog en Pete Way. Ga je ooit nog een nieuw album opnemen met de groep Mogway?

De mogelijkheid bestaat maar je moet er niet je slaap voor laten. Dat album was erg leuk om te maken, lekker samen met die jongens rondhangen, jammen en schrijven. Het was ook zeer leuk omdat ik ben opgegroeid als grote UFO-fan. Het project kwam niet onder de naam 'UFO' uit omdat Michael Schenker niet zijn rechten op de UFO-merknaam wou opgeven. Dat was wel een beetje teleurstellend. Maar goed, we brachten een leuk album uit dat fantastisch was om te maken.

Gaat er ooit een nieuwe samenwerking aankomen met Trent Gardner?

Daar ben ik niet zeker van. Dat zou je aan Trent zelf moeten vragen. We hebben wel over nieuwe toekomstige projecten gepraat. Maar goed we zullen wel zien. Trent is wel fantastisch om mee samen te werken en heeft ook erg veel talent.

Je was gitarist op het debuutalbum van Ring of fire (met Mark Boals op zang). Een erg leuk album. Maar waarom speel je niet meer mee op het nieuwe Ring of fire album?

Na het 11 september drama had ik problemen met mijn paspoort dus moest ik de band verlaten. Maar Tony Macalpine verving mij op een fantastisch manier.

We zullen nu eens wat praten over je nieuwe cd genaamd 'Venomous fingers'. Waarom tekende je bij Lion Music voor dit album?

Ik hou van hun stijl, richting en reputatie. En labelbaas 'Lass' (Lars Eric Mattsson, KvA) is een erg leuke man waar je goed mee kan samenwerken.

Ik ken (en besprak voor deze site) de meeste Lion music albums van het voorbije jaar. Wat vindt jij van je nieuwe 'collega's'?

Mijn 'labelmaten' zijn een bende erg talentvolle mensen waarvan ik blij ben dat ik samen met ze op dit label mag vertoeven.

Jouw nieuwe soloalbum bevat snel gitaarwerk met vele bombastische elementen. Is dit jouw favoriete stijl van instrumentale gitaarmuziek?

Het album bevat veel meer dan alleen maar snel gitaarwerk. Er zijn mijn geliefde intieme composities (vol met emoties), de fascinerende ritmes, rijke orkestraties, de emotionele improvisaties, enzoverder. Ik kan niet zeggen wat mijn favoriete stijl is. Ik ga door vele stadia en kom in contact met veel verschillende stijlen van muziek.Ik heb ook duizenden tracks gaande van jazz, klassiek, boogie woogie, afrikaanse tribal gezang, akoustische gitaarstukken, enzoverder die nog nooit het levenslicht hebben gezien op een cd. Ik maak het liefst albums die van alles wat bevatten dan albums die zich richten op telkens één stijl.

Er staan een paar mooie 'keyboard-choirs' stukken op het album. Waarom zette ze je die op deze cd?

Dank je wel. Ik hou ervan op te componeren. Ik ben even gelukkig als ik componeer met papier en pen of als ik gitaar of keyboard speel. Het is muziek die ik schreef; dus waarom niet op het album zetten? De emotie achter deze nummers reflecteren hoe ik me voelde op dat moment. De stukken vormen een mooi contrast met de meer intense nummers. Ik ben nu eenmaal een componist die toevallig gitaar speelt. Echt elke noot op dit album is gecomponeerd en opgenomen door mij. Ik ben erg blij met het resultaat. Het is gewoon soms moeilijk om andere muzikanten muziek te laten spelen die jij hebt geschreven zonder dat ze gedeeltes aanpassen. Dus aangezien ik volledige controle had, kon ik erg specifiek bepalen hoe elk instrument klinkt en hoe het is ingemixt

Dus je bent volledig tevreden met je nieuwe album?

Ja, volledig. Ik hou van de drums, de ritmes, de toon, de klank, de orkestraties en de composities.

Ok. Maar ik vind persoonlijk het artwork wel erg pover en slecht. Wat is jouw mening?

Ik vind het artwork mooi. Het is kunst, en het pover vinden is discussieerbaar. Maar ik apprecieer je eerlijkheid en je constructieve feedback. Er zijn ook veel mensen die zeggen dat ik meer commerciële muziek moet spelen in plaats van deze moeilijke instrumentale gitaarmuziek omdat ik dan meer mensen zou aantrekken. Maar ik houd ervan en ik heb een extreme passie met dit soort muziek en ik ben er niet om me aan te passen aan trendy nieuwe muziek. 'So, like it or not, here I am! Run For Cover!'.

Je hebt ook een twaalfdelige cd-rom gitaarcursus uitgebracht. Wat kan iemand verwachten als hij dit aanschaft?

Er staat erg veel informatie en voorbeeldclipjes op mijn website waarmee je de inhoud van de cd-roms kan afleiden. De cursus beslaat twaalf verschillende onderwerpen, elk bevat een cd-rom, een boek met tabs en standaard noot notatie. Op elke cd-rom staan tientallen stukken die getoond worden. De meeste lessen bevatten ook extra materiaal zoals jam-along tracks, clips, enz..

Geef je nog altijd persoonlijk gitaarles? Of alleen via internet en die cd-roms?

Ja, ik geef nog steeds persoonlijk les. Ik heb een passie om muziek aan te leren, en andere mensen een dromen waar te maken. Ik steek ook veel tijd in componeren, opnemen en ontwikkelen van mijn eigen stijl maar andere mensen helpen is zeker ook een prioriteit van mij.

Als afsluiter van dit interview een cliché laatste vraag, maar veel mensen zijn daar altijd in geïnteresseerd, welke gitaar en materiaal heeft jouw voorkeur?

Ik gebruik de Fender '57 Stratocasters, Gibson Gold Top LesPauls en Flying V's, Marshall JCM900 4100 series en oude 1970's MKII's, Tube Screamer, SM57 Mic, Focusrite Red-series Mic Preamps, Apple Computers, Logic Pro en nog veel meer..

Bedankt voor het interview.

Jij ook bedankt. En bezoek als je wilt eens mijn site voor meer informatie. Peace!

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Zoeken
    19 april:
  • A Neverending John's Dream - Coming Back To Paradise
  • Alicate - Heaven Tonight
  • Antagonyze - Interpretations Of The Unknown Wilderness
  • Atræ Bilis - Aumicide
  • Dool - The Shape Of Fluidity
  • Haust - Negative Music
  • Loch Vostok - Opus Ferox II - Mark Of The Beast
  • My Dying Bride - A Mortal Binding
  • Mære - ...And the Universe Keeps Silent
  • Nuclear Tomb - Labyrinthian Terror
  • Quantum - Down The Mountainside
  • Seeyouspacecowboy - Coupe De Grâce
  • Tomorrow's Rain - Ovdan
  • Uragh - Maelstrom
  • 22 april:
  • Coffin Curse - The Continuous Nothing
  • Obscurial - Heretic
Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.