Pitfest
Enquête

Wie is jouw favoriete toetsenist ooit?

Alex Staropoli
Christian 'Flake' Lorenz
Derek Sherinian
Don Airey
Falk Maria Schlegel
Henrik Klingenberg
Janne Wirman
Jens Johansson
Jon Lord
Jon Oliva
Joost van den Broek
Jordan Rudess
Josh Silver
Keith Emerson
Ken Hensley
Kevin Moore
Mambo Kurt
Martijn Westerholt
Michael Pinnella
Øyvind 'Mustis' Mustaparta
Richard Barbieri
Rick Wakeman
Steinar 'Sverd' Johnsen
Tuomas Holopainen
een andere toetsenist, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    25 april:
  • Finntroll, Metsatöll en Suotana
  • 26 april:
  • Bodyfarm, Insurrection en Inherited
  • Dogma, Curselifter en State Power
  • Old Man's Riot en Thorndale
  • 27 april:
  • Edenbridge, Deep Sun, Devilsbridge en Epinikion
  • Headless Hunter, Deadspeak, Ancestral Sin, Deafened to Death en Grofvuil
  • Temple Fang
  • Warkings, Hammer King en Victoriu
  • Willemsfest
  • 28 april:
  • Blasphemy, Wrok en Kerberos
  • FemME IX - Female Metal Event
  • Warkings, Hammer King en Victorius
  • 29 april:
  • Coroners, Gravery en Born Infected
  • Hate en Keep Of Kalessin
  • 30 april:
  • Coroners, Gravery en Malignity
  • Kill The Lights
  • 1 mei:
  • Kill The Lights
    25 mei:
  • Acid King en Earth Tongue
  • Bad Breeding
  • Caligula's Horse
  • Graveland festival
  • Vanaheim, Xaon en End Of the Dream
Kalender
Vandaag jarig:
  • Aleksej Obradovic (De Profundis) - 44
  • Elyghen (Elvenking) - 46
  • Fish (Marillion) - 66
  • Fredrik Hedström (Persuader) - 45
  • Ilia (Arafel) - 43
  • Javier Jiménez (Ebony Ark) - 42
  • Michael Wagener (producent) - 75
  • Mihai (Cadavrul) - 36
  • Nicholas Barker (Cradle Of Filth) - 51
  • Paul Baloff (Exodus)† - 64
  • Rosalie Cunningham (Purson) - 34
Interview

Taste Of Insanity
Met Cristiaan Visser
Door Matthijs
Geplaatst in mei 2010
Eind vorig jaar bracht Taste Of Insanity nog het indrukwekkende album Collisions uit, maar nu is het doek na bijna veertien jaar gevallen voor de band. Het vertrek van gitarist Rob Los en de vreemde desinteresse van de labels deden de stekker eruit trekken. Het vizier is echter alweer gericht op de toekomst. Wij kijken met drummer Cristiaan Visser terug op de band en hun allerlaatste album, en op de nieuwe frisse start die ze maken.
Zo maak je een geweldig album, en zo gaat opeens de stekker eruit. Wat is er gebeurd?

Een week geleden hebben we besloten een punt achter Taste Of Insanity (TOI) te zetten. Als je meer dan tien jaar met vier gasten in een band zit, merk je dat ieder op een gegeven moment verandert en andere ambities krijgt. Collisions zou ons laatste album zijn in de originele bezetting die het meer dan tien jaar heeft volgehouden. Nu zijn we met de nieuwe bezetting bezig met een andere stijl en benadering. Deze zal muzikaal verder zijn dan TOI. Daarom willen wij een nieuwe frisse start maken.

De recensies op jullie allerlaatste plaat waren laaiend enthousiast. Hoe kijken jullie er nog terug?

Zo nu en dan trek ik hem uit de kast en dan ben ik inderdaad trots op het resultaat. Het hele opnameproces, de mix en mastering is gedaan door onze bassist Ronald en daar mag hij ook zeker trots op zijn. Natuurlijk zijn er punten waarvan je achteraf zegt dat had beter gekund. Bijvoorbeeld de creativiteit in bepaalde overgangen of misschien het snaregeluid. Alle reviews zijn inderdaad erg enthousiast, terwijl de opnames alweer dateren uit 2007. Zoals ik al zei, zijn we bezig met nieuw materiaal dat uitgebracht zal worden onder een nieuwe naam met een nieuwe bezetting. Als ik dat persoonlijk moet vergelijken met Collisions, dan ben ik eerlijk gezegd erg benieuwd wat de media daar van vind. Wij zijn er zelf van overtuigd dat het de beste tracks zijn die we ooit hebben gemaakt.

Ook nog complimenten voor het artwork. Erg strak en passend bij de sfeer van het album. En toen viel mij op: ''Artwork by Cristiaan Visser''. Je bent blijkbaar van alle markten thuis? Hoe ben je op het idee gekomen van deze stijl?

Taste Of Insanity - Collisions Nou dank je wel. Voordat ik begon wist ik dat het een duister tintje moest krijgen, dat voegde inderdaad toe aan de sfeer van Collisions. De hoes bestaat geheel uit ankerpunten vanuit Adobe Illustrator, geen geshop met foto’s dus. Het zijn dus allemaal lijnen oftewel silhouetten die ik een kleur heb gegeven en over elkaar heb gelegd. Roeland is net als ik van origine vormgever, toen ik hem een eerste opzet liet zien was hij meteen enthousiast. Toen wist ik dat ik mijn ideeën door kon zetten. Ik ben er daarom ook zeer tevreden over.

De recensies gingen niet alleen over de muziek, maar ook over het feit dat de plaat weer op eigen beheer was uitgebracht. Het ongeloof was groot dat er geen label te vinden was.

Dit is ook wel een van de redenen dat we stoppen. We hebben cd’s gestuurd naar vrijwel alle labels die je maar kunt bedenken. Er waren wel labels geïnteresseerd. Er werd veel heen en weer gemaild maar toch hielden ze uiteindelijk de boot af. Blijkbaar was het in hun ogen niet goed genoeg. Toch zijn we nog erg gemotiveerd om vette muziek te maken.

Werden jullie niet gek van al die opmerkingen over de labels?

De reacties van mensen en de reviews geven maar weer aan dat velen het goed vinden en dat motiveert je enorm. We groeien nog steeds als muzikanten en leggen de lat steeds hoger. Dat is het mooie aan muziek maken. Natuurlijk hopen we dat de nieuwe band het beter zal doen, ook wat labels betreft. Daar hoef ik niet om heen te draaien.

Jullie stijl was een moderne benadering van metal. In hoeverre worden jullie nog beïnvloed door bands uit hetzelfde genre?

Een aantal van ons zitten veel op Myspace te surfen en zo ontdek je weer nieuwe bands met een andere benadering. Wat betreft riffs en noem maar op. Ik moet wel zeggen dat het grote gros tegenwoordig -met name in de deathcore hoek- erg veel op elkaar lijkt. De ‘Suicide Silence bands’ zal ik ze voor het gemak maar even noemen. We zijn begonnen met invloeden van medio jaren negentig, met bands als Machine Head, Pantera, Death en Entombed. Als je dat vergelijkt met nu dan is er toch een boel veranderd. Er is niets meer te gek, bijvoorbeeld een band als See You Next Tuesday. Invloeden hiervan neem je natuurlijk wel mee.

Onze smaak in metal is erg breed, bands als The Ocean, Intronaut en Gojira, maar ook Behemoth, Immolation en Converge ontbreken niet in onze collectie. We nemen het maken van muziek vrij serieus en leggen de lat altijd wel hoog, daardoor groei je ook als muzikant. Het is veel luisteren en inspiratie op doen.

Vijf jaar geleden had Roeland al een interview met ons. Toen zei hij dat het moeilijk was om vaak bij elkaar te zijn omdat jullie toentertijd ver uit elkaar woonden. Wel stonden er een paar bandleden op het punt te gaan verhuizen. Hoe ging dat met het schrijfproces voor Collisions en heeft ook dit invloed gehad op het opdoeken van TOI?

Op een gegeven moment heeft onze huidige gitarist Rob besloten te stoppen, dit omdat de afstand naar de repetitieruimte voor hem een te grote opgave werd. Ieder van ons kreeg natuurlijk andere prioriteiten, maar wij drieën wonen nog steeds binnen een straal van vijftig kilometer van elkaar vandaan. We hebben toen besloten om door te gaan en te zoeken naar een vervanger.

Toen onze bassist Ronald besloot over te stappen naar gitaar, was de keuze vrij gemakkelijk aangezien ik Michiel kende van een band waar we toentertijd samen in speelde. De opnames van Collisions dateren uit 2007, daar is de originele bezetting nog te horen. Michiel is na de afronding van de plaat bij de band gekomen. Door die veranderingen hebben we nu dus besloten om met wat nieuws te komen. Ook de vocalen zullen niet meer hoofdzakelijk van Roeland afkomstig zijn. Michiel en Ronald zullen hier ook in meedoen.

Taste Of Insanity

Nu is TOI verleden tijd. Veertien jaar geleden werd de band opgericht. Hoe kijk je terug op het anderhalve decennium?

Het was een toffe tijd, het heeft een rol gespeeld vanaf onze tienerjaren. Niet om als een slappe zak over te komen, maar wij gingen gewoon repeteren, optreden of ergens in het land een concert bezoeken. Dat soort dingen zijn dan belangrijk geweest en vooral ook erg leuk. We hebben vanaf 2001 veel shows gedaan en zijn in die periode begonnen met het opnemen van albums. Er zijn meerdere dingen die je bij blijven, maar met name de lol bij het maken van muziek en shows doen in het algemeen hebben herinneringen achter gelaten.

Tot slot: We krijgen nu een nieuwe band te zien. Waar kunnen we naar uitkijken?

Wij kijken nu uit naar onze nieuwe band, nieuwe formatie en nieuwe inspiratie. Ik denk dat ‘jullie’ dat ook kunnen doen! We hebben acht nummers klaar liggen, een eerste preproductie is gedaan en willen eigenlijk eind dit jaar de studio in. Het nieuwe werk is sneller en de songstructuur beter doordacht. Voor het eerst zijn als collectief met het schrijfproces bezig. Voorheen was dat anders. Hierdoor heeft iedereen input en kom je vaak tot verrassende en goede ideeën.

Graag wou ik namens TOI iedereen bedanken die op welke manier dan ook iets voor de band heeft betekend. Natuurlijk met name diegenen die iedere keer weer, bij elke plaat of show enthousiast waren en de band een warm hart toedroegen. 2011: nieuwe band, nieuwe kansen. Bedankt!

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.