Kerry King in Muziekcentrum Enschede
Enquête

Wat is jouw favoriete Metallica-song?

72 Seasons
Battery
Blackened
Creeping Death
Enter Sandman
Fade To Black
For Whom The Bell Tolls
Fuel
Hardwired
Lux Æterna
Master Of Puppets
Nothing Else Matters
One
Orion
Sad But True
Screaming Suicide
Seek And Destroy
St. Anger
The Day That Never Comes
The Four Horsemen
The Unforgiven
Until It Sleeps
Welcome Home (Sanitarium)
Whiplash
een andere Metallica-kraker, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    19 april:
  • Dear Mother
  • Electric Eel Shock en Dikke Dennis & de Røckers
  • Martyr
  • Roadburn festival
  • Subsignal en powerized
  • The Warning
  • Wishbone Ash
  • 20 april:
  • FM
  • Marduk, Origin en Doodswens
  • Metal Battle finale
  • Roadburn festival
  • The Exploited
  • 21 april:
  • Dear Mother en Another Now
  • Pestilence, Carnation en Bodyfarm
  • Roadburn festival
  • 23 april:
  • Lord Of The Lost, The Raven Age en Empire Of Giants
  • Vanaheim, Xoan en End Of The Dream
  • 24 april:
  • Dragged Under
  • Finntroll, Metsatöll en Suotana
  • Ohrima en Espirit d'Escalier
  • 25 april:
  • Finntroll, Metsatöll en Suotana
    19 mei:
  • I Prevail en Kid Bookie
  • Ingested, Fallujah, Volvodynia en Mélancolia
  • Masters Of Reality
Kalender
Vandaag jarig:
  • Bob Rock (producent) - 70
  • Markus Eurén (Moonsorrow) - 46
  • Ruud Jolie (Within Temptation) - 48
  • Tony Martin (Black Sabbath) - 67

Vandaag overleden:
  • Bryan Ottoson (American Head Charge) - 2005
  • Dan "Cernunnos" Vandenplas (Enthroned) - 1997
  • Rob Clayton (Hallows Eve) - 1992
Interview

Israthoum
Met Arvath
Door Erik
Geplaatst in november 2009
Al verscheidene jaren timmert Israthoum aan de weg, in Neêrlands meest duistere scene. Vorig jaar bracht de band hun debuut Monument Of Brimstone uit, dat recent door Spikefarm Records weer in de schijnwerpers is geplaatst. Drummer Arvath nodigde ons uit om in een interview het één en ander over de band en aanverwante zaken toe te lichten en van die uitnodiging maakten we graag gebruik.

Israthoum

Vorig jaar brachten jullie je tweede album Monument Of Brimstone uit, dat recent door Spikefarm opnieuw uitgebracht is. Vanwaar de heruitgave?

De eerste 70 stuks hebben we alvast zelf uitgebracht onder S.A.R.S. Productions, terwijl we op zoek waren naar een label om het album officieel uit te brengen. Je kan dus niet echt spreken van een heruitgave. Oorspronkelijk wilden we 333 stuks maken onder S.A.R.S., maar nadat we er 70 hadden gemaakt nam Spikefarm het al van ons over.

Hebben jullie nog van de gelegenheid gebruik gemaakt het één en ander op te poetsen aan het album, of is het exact dezelfde uitgave als vorig jaar?

Ja. Spinefarm stelde voor om na de master van Necromorbus het geluid nog wat vetter te maken door middel van een extra mastering door Finnvox. Aangezien het geluid er uiteindelijk alleen maar beter op is geworden, hebben we ingestemd met die eindmaster. Behalve de master hebben we ook het artwork grotendeels veranderd.

Vanwaar die verandering? Ik vond de originele cover best gaaf, met dat mooie schilderij op de achtergrond.

Spikefarm wilde het risico niet nemen om plaatjes te gebruiken waar mogelijk auteursrechten op rusten. Aangezien wij op dat punt geen zekerheid konden bieden, hebben we maar besloten om een andere hoes te maken.

Van wie is het oorspronkelijke schilderij afkomstig en waarom de keuze voor juist deze?

Israthoum - Monument Of Brimstone Ik weet niet wie de oorspronkelijke schilder is, maar het komt vast en zeker uit de tijd van Bosch en zijn consorten. Onze ex-gitarist V. Xul heeft ons geholpen met de hoes en dit plaatje heeft hij aangedragen. Het pastte goed in het concept dat ik voor de achtergrond had.

Hoe zijn jullie bij Spikefarm Records terecht gekomen en hoe bevalt de samenwerking tot nu toe?

Kvohst kwam met het gestoorde idee om Spikefarm een cd te sturen en uiteindelijk bleek het nog te werken ook. De samenwerking bevalt ons tot nu toe prima, ze leveren goed werk en handelen snel.

Met melancholische klinkende black, af en toe een pagan sfeertje en flinke scheuten agressie, is het een vrij afwisselend album geworden. Waarom hebben jullie ervoor gekozen zulke uiteenlopende sferen in het album te verwerken?

We hebben nergens bewust voor gekozen. Alles kwam uit zichzelf. Wel is het goed om te weten dat de nummers over een tijdsbestek van zo’n vijf jaar zijn gemaakt (hier en daar zitten er zelfs riffs in uit 2000 en zelfs eentje uit 1992!). Je zal zeker verschillende sferen op het album ontdekken. Dat komt omdat we niet ééndimensionaal zijn, zoals er zoveel bands zijn die maar één formule hebben waar ze niet vanaf durven te wijken, omdat ze misschien bang zijn dat de scene ze anders niet zal begrijpen of volgen. We hebben uiteraard schijt aan scenes, stromingen, kritiek, enfin, mensen en hun meningen. Wij dienen hogere belangen met onze zwarte kunst dan dergelijke aardse zaakjes.
Black Metal brengt niet enkel één gevoel of één sfeer met zich mee. Het is een zeer complexe kunst waar zeer veel bij komt kijken. De variatie in onze muziek is daar een afspiegeling van.

Ik ben erg te spreken over de opbouw van het album. Eerst langzaam en zwaarmoedige muziek en daarna komt de focus steeds meer op agressie en snelheid te liggen. Wat was jullie reden om voor deze opbouw van het album te kiezen?

We hebben zeker nagedacht over de opbouw van het album, het is iets dat je goed moet afwegen bij de afwerking. Maar om je nou uit te leggen wat precies de redenen waren... Er zijn zoveel aspecten die je daarbij in rekening moet houden. Qua gevoel merk je vanzelf wel wat de juiste volgorde is; het album moet blijven boeien en een beetje afwisseling van nummer tot nummer vind ik zelf altijd wel op z’n plaats.

Is jullie muziek sterk beïnvloed door andere bands in dit opzicht, of is de muzikale richting die jullie ingeslagen zijn volledig uit jullie zelf gekomen?

Een rethorische vraag? Natuurlijk worden we beïnvloed. Er is geen enkele band die kan beweren niet te worden beïnvloed door andere bands. Maar zolang je goede muziek maakt zonder bands te kopiëren en een eigen duistere sfeer weet op te wekken, zolang je 100% achter de dingen staat die je verkondigt, maakt het wat mij betreft niet uit of je een nieuw soort buskruit hebt uitgevonden binnen de Black Metal of niet. Erkenning is natuurlijk altijd mooi meegenomen, maar zolang wij zelf de nummers vet vinden, als zijnde muziek die we zelf thuis zouden opzetten, dan is het wat ons betreft een geslaagd product. Origineel of niet, dit is de juiste muzikale formule waarmee we kunnen uiten wat er binnenin borrelt. De rest boeit niet.

Ik lees op jullie MySpace-pagina dat Israthoum (of eigenlijk Grendel) opgericht is in Portugal. Wat is het verhaal hier achter?

De band is opgericht toen we (de originele driekoppige line-up) nog in Portugal woonden. Daar zijn we opgegroeid en daar ligt de oorsprong van de band (ondanks dat ik zelf Nederlands ben).

Wat is de reden voor de naamsveranderingen die jullie band ondergaan heeft? Jullie zijn begonnen als Grendel, daarna hernoemden jullie de band naar Geryous, om vervolgens bij Israthoum uit te komen.

De naam Grendel kozen we in ’92 voor de band, naar de legende van Beowulf en het gruwelijke beest Grendel. We vonden het een gaaf verhaal en de naam klonk goed (en was toentertijd ook nog best origineel naar mijn weten!). Naarmate ons geluid veranderde en we meer en meer een zuivere Black Metal-vorm aannamen, veranderden we enkele keren van bandnaam en heetten we onder andere Geryous. Uiteindelijk zijn we uitgekomen op Israthoum. Net zoals de muzikale vorm, duurde het een tijd voordat we de juiste naam voor ons duivelse gebroed hadden gevonden. Zo is alles langzamerhand op zijn plaats gekomen.

Ik lees in jullie interview met Metal Sound een rare vraag die suggereert dat jullie muziek en imago nogal 90’s zijn. Hoe kijken jullie tegen dit soort zaken aan? Hoe belangrijk is imago voor jullie?

Israthoum Imago is één van de manieren om te uiten wat er in je rondspookt en welke boodschap je wilt doen gelden, middels je band. Het fungeert als bevestiging voor andere aspecten, zoals de muziek en de teksten. Volgens mij is het alleen maar natuurlijk om een bepaald imago aan te meten aan de hand van de muziek die je maakt en de thema's waar de teksten om draaien. Als iemand het leuk vindt om dat 90’s te noemen, dan moet ‘ie dat vooral doen. Nu moet ik wel toegeven dat ik een zogenaamd 90’s imago meer vind passen bij onze muziek dan de ongeïnspireerde ‘casual look’ anno 2009 van een band als Wolves In The Throne Room.
In ieder geval moge het duidelijk wezen dat de nadruk in Black Metal niet dient te liggen op het imago of het individu. Israthoum is dan ook meer dan de opsomming van vier Black Metal-muzikanten alleen. Het is een beweging, het is het verlengde van de krachten die, naast Israthoum, zoveel verderfelijkheid voortbewegen in dit aardse bestaan.

En de muziek zelf? Streven jullie een bepaalde stijl na, of zien jullie vanzelf wat eruit komt?

We zien vanzelf wat eruit komt. Het proces van muziek maken verloopt altijd behoorlijk soepel. Riffs en andere ideeën komen meestal uit het niets, alsof gezonden door een onaardse kracht met snode bedoelingen.
We streven geen stijl na, maar wel bepaalde sferen en op dat punt moeten we ook selectief te werk gaan. De stijl zelf kan zeer uiteenlopend zijn en is binnen het obscure spectrum waar we deel van uitmaken, niet aan muzikale grenzen gebonden.

Ik vind het vrij verrassend dat ik een band die al in 1992 gevormd is, nooit op het podium heb gezien. Geven jullie geen optredens, of ben ik jullie de afgelopen jaren steeds misgelopen?

We spelen ongeveer elk jaar wel een paar concerten, al zijn het er zeker niet veel geweest. Dit jaar hebben we in Nederland slechts één keer gespeeld en dat was in september, met Secrets Of The Moon in Baroeg.
Zelf zijn we nooit erg actief geweest met concerten regelen, sociale banden in de scene opbouwen of de band te promoten. Dat is simpelweg niet onze prioriteit geweest en dat zal ook nooit het geval zijn.
We hebben niets tegen live-optredens, maar zijn daarin wel selectief, met name wat line-up betreft. Maar als iemand een goed optreden of festival op touw zet en ons wil boeken, moet ‘ie maar een mail sturen naar israthoum@hotmail.com.

Israthoum

Wat zijn jullie huidige plannen qua optredens? Staat er nog iets leuks gepland?

Niet echt. Op dit moment zijn er wel een paar opties, maar we hebben nog niks gepland. Misschien treden we begin volgend jaar weer op, we zien wel.

En qua nieuw materiaal? Werken jullie inmiddels aan een volgend album?

Jazeker. We hebben de opvolger van Monument Of Brimstone zo goed als af qua materiaal. We gaan waarschijnlijk ergens in maart de studio in. Het plan is om in Oslo op te nemen met Vicotnik achter de knoppen.
Het belooft een zeer sterk en duister album te worden. Een grote stap richting eeuwige verdoemenis!

Zijn er tot slot wetenswaardigheden over de band die je aan onze lezers kwijt wilt?

Laat ik dan maar gebruik maken van deze vraag door te zeggen dat Monument Of Brimstone zojuist op gatefold-lp is uitgebracht door Burning World Records, in een zeer gelimiteerde oplage van 250 exemplaren en met exclusief artwork. Geïnteresseerden kunnen ons mailen!

Bedankt voor het interview en veel succes de komende tijd!

Bedankt voor het interview en de support!

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Zoeken
    19 april:
  • A Neverending John's Dream - Coming Back To Paradise
  • Alicate - Heaven Tonight
  • Antagonyze - Interpretations Of The Unknown Wilderness
  • Atræ Bilis - Aumicide
  • Dool - The Shape Of Fluidity
  • Haust - Negative Music
  • Loch Vostok - Opus Ferox II - Mark Of The Beast
  • My Dying Bride - A Mortal Binding
  • Mære - ...And the Universe Keeps Silent
  • Nuclear Tomb - Labyrinthian Terror
  • Quantum - Down The Mountainside
  • Seeyouspacecowboy - Coupe De Grâce
  • Tomorrow's Rain - Ovdan
  • Uragh - Maelstrom
  • 22 april:
  • Coffin Curse - The Continuous Nothing
  • Obscurial - Heretic
Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.