Israthoum - Monument Of Brimstone (re-release)
Jaar van release: 2009
Label: Spikefarm Records

Het uit Nederland afkomstige Israthoum bracht vorig jaar hun tweede album Monument Of Brimstone uit, een album dat enkele maanden geleden door Spikefarm opnieuw uitgebracht is. Voordat ik deze promo hoorde was ik niet bekend met het werk van de band. Toen ik de melodieuze black metal van dit gezelschap voor het eerst hoorde, had ik dan ook meteen een vooroordeel of twee klaar (saaie huppelblack, je kent het wel), maar dat bleek me uiteindelijk 100% mee te vallen. Monument Of Brimstone is weliswaar een album dat vol melodie zit, maar de band weet op veel momenten een stevige klap uit te delen, waardoor er geen sprake is van springerig gedoe.

De opener Wearing You heeft een redelijk laag tempo vergeleken met de rest van het album, door de trage melancholische stukken. Ook komen er wat momenten langs die ik erg paganachtig vind aanvoelen. Dit is echter meer een sfeerkwestie dan dat deze richting in muzikaal opzicht ingeslagen wordt. Na de opener trekt Israthoum langzaamaan wat meer uit de kast: de zang wordt enthousiaster, de muziek wordt wat feller en de melancholische sfeer wordt ingeruild voor een meer directe aanpak. Sfeerelementen, ook degene die de snelheid er behoorlijk uit halen, worden echter niet geschuwd, maar met de felle en episch aandoende stukken die daarop soms volgen, pakt dit heel goed uit.

Het nummer Soul Funeral is een omslagpunt in het album. Met dit nummer wordt de melancholische sfeer grotendeels omgeruild voor een ander geluid. Soul Funeral komt in het begin heel enthousiast en opzwepend over en ook na wat stukken waar toch weer iets van melancholiek in doorklinkt, komt Israthoum sterk terug met deze tactiek. Vanaf dit moment weet Monument Of Brimstone meer en meer te overtuigen. Er wordt met veel meer enthousiasme gespeeld, er zit meer agressie in de nummers en de melodieuze sfeer komt meer tot uiting. De afsluiter…Through The Voices Of The Dead is wat mij betreft het hoogtepunt van het album. Het kippenvel springt je op je armen als dat heerlijke dwingende gitaargeluid geïntroduceerd wordt. Ook de melodieën en de grote contrasten die er tussen alle elementen in dit nummer zijn, zijn prachtig uitgewerkt.

Israthoum heeft met Monument Of Brimstone een uitstekend album gecreëerd, daarover moge geen twijfel mogelijk zijn. Het enige verbeterpunt dat mij opviel is dat het album gaandeweg boeiender wordt en niet vanaf het begin af aan al heel sterk is. Hoe dan ook, ben je gecharmeerd van deze soort black, dan is Monument Of Brimstone zeker een album om te gaan checken!

1. Wearing You
2. Painters Of Uncreation
3. Christ Null And Void