Pitfest
Enquête

Wat is jouw favoriete studio-album ooit van Belgische bodem?

Aborted - Goremageddon [2003]
Acid - Maniac [1983]
Agathocles - Razor Sharp Daggers [1995]
Amenra - Mass VI [2017]
Ancient Rites - Dim Carcosa [2001]
Belgian Asociality - Belgian Asociality [1988]
Brutus - Unison Life [2022]
Channel Zero - Unsafe [1994]
Cyclone - Brutal Destruction [1986]
Emptiness - Nothing But The Whole [2014]
Enthroned - Prophecies Of Pagan Fire [1995]
Evil Invaders - Feed Me Violence [2017]
Fleddy Melculy - Helgië [2016]
Irish Coffee - Irish Coffee [1972]
Iron Mask - Hordes Of The Brave [2005]
Killer - Wall Of Sound [1982]
Oathbreaker - Rheia [2016]
Ostrogoth - Ecstasy And Danger [1984]
Pantheïst - O Solitude [2003]
Psychonaut - Unfold The God Man [2018]
Steak Number Eight - The Hutch [2013]
Target - Master Project Genesis [1988]
Thurisaz - Scent Of A Dream [2004]
Wiegedood - De Doden Hebben Het Goed [2015]
een andere Belgische langspeler

[ Uitslag | Enquêtes ]

    21 maart:
  • Enslaved, Svalbard en Wayfarer
  • Suicidal Angels, Fusion Bomb en Crimson Fire
  • 22 maart:
  • Carnifex, Revocation, Aborted en Vexed
  • Metal Battle Veldslag West
  • Suicidal Angels, Fusion Bomb en Crimson Fire
  • 23 maart:
  • Sinister, The Monolith Deathcult en Aran Angmar
  • Sister May
  • Verval en Ter Ziele
  • Vltimas
  • 24 maart:
  • Atheist, Cryptopsy en Almost Dead
  • Extermination Dismemberment en Shoot The Messiah
  • Lowest Creature, The Breed en Bladecrusher
  • Marcel Coenen & Friends
  • Taake, Nordjevel en Theotoxin
  • Vltimas, Legion Of The Damned en Kjeld
  • W:O:A Metal Battle Veldslag West
  • 25 maart:
  • Mr. Big
    19 april:
  • Dear Mother
  • Roadburn festival
  • The Warning
  • Wishbone Ash
Kalender
Vandaag jarig:
  • Aksu Hanttu (Entwine) - 45
  • Alex Dubé (Icewind) - 41
  • Axel Johann (Boomerang) - 50
  • Billy Sheehan (Steve Vai) - 71
  • Brann Dailor (Mastodon) - 49
  • Brant Bjork (Kyuss) - 51
  • Dirk Zelmer (Galloglass) - 52
  • Frank Claussen (Theatre Of Tragedy) - 48
  • George Thanasopoulos (Airged L'amh) - 51
  • Jacob Hellner (producent) - 63
  • Jessica Thierjung (Xandria) - 43
  • Sebastjan Mulej (Brutart) - 45

Vandaag overleden:
  • Jeff Ward (Nine Inch Nails) - 1993
  • Randy Rhoads (Ozzy Osbourne) - 1982
Interview

Ad Infinitum
Met Melissa Bonny
Door Jeffrey
Geplaatst in december 2020
Eerder dit jaar interviewden we Melissa Bonny van Ad Infinitum. Het debuutalbum van de symfonische metalformatie werd zeer positief onthaald. Omdat er geen shows mogelijk waren en de muzikanten toch bezig wilden blijven en de fans wat wilden bieden, komt er op 4 december een akoestische versie van Chapter I: Monarchy uit. Reden genoeg om nogmaals met de in Denemarken woonachtige, Zwitserse zangeres contact op te nemen en met haar te praten over wat persoonlijkere zaken, de activiteiten in het jaar 2020 en de toekomstplannen.

Ad Infinitum

Hoe is het daar? Ben je inmiddels gesetteld in Denemarken?

Ja, ik heb het geluk gehad had ik vlak voor de lockdown ben verhuisd. Ik zou pas in de zomer verhuizen, maar uiteindelijk hebben we ervoor gekozen dat ik vlak voor de tour met Rock Meets Classic al naar Denemarken zou verhuizen. Die tour werd na vijf dagen gecanceld en daardoor ben ik naar Denemarken gevlogen. Anders zou ik nog in Zwitserland geweest zijn.

Mis je de Zwitserse bergen?

Nee, Als je ergens meer dan twintig jaar hebt geleefd, wordt alles normaal. Misschien dat ik Zwitserland na meerdere jaren ga missen. Als je ergens voor het eerst komt, is dat heel anders en ben je enthousiaster. Ik heb hier nu het strand in de buurt bijvoorbeeld. Ik mis mijn vrienden en familie wel, want ik heb ze sinds januari niet meer gezien. We houden echter online wel contact.

Eerder dit jaar zei je in ons interview dat je Deens zo goed was als je Nederlands. Hoe is dat nu?

Wel beter. Ik begrijp veel meer. Ik spreek het echter nog niet. Ik probeer er wel aan te werken door wat Deense woorden te gebruiken. Dan went het wat sneller. Toch is het wel lastig om een nieuwe taal te leren, zeker voor mensen als ik die niet naar school gaan. Het komt dus neer op discipline en motivatie.

Je praat natuurlijk veelal Engels in de muziekindustrie.

Dat klopt. Bovendien heb ik het nu zo druk met de band dat ik er niet aan moet denken om ook nog eens in de avonduren te moeten studeren. Ik heb nauwelijks tijd en als ik die wel heb, besteed ik die liever aan tv kijken of een fietstocht maken.

Wat ga je als eerste doen als de restricties weer worden opgeheven?

Ik zou mijn familie bezoeken en ik kijk er ook weer naar uit om op te treden. Het is lastig om plannen te maken als je niet weet wanneer je de activiteiten kunt uitvoeren. We proberen er echter het beste van te maken.

Merk je ook een ommekeer van het negatieve waarin veel mensen bleven hangen naar het positieve, waarbij mensen gaan kijken naar wat er wel mogelijk is?

Iedereen was inderdaad in eerste instantie wat down omdat alle plannen werden gecanceld. Het is nog steeds een trieste situatie voor veel mensen, maar als je de knop weet om te zetten en mogelijkheden ziet om dingen anders te doen, ziet het er al een stuk positiever uit. Inmiddels ben ik productiever dan ooit en maken we met de band er het beste van door met het tweede album bezig te zijn.

2020 moet wat dat betreft voor jou en Ad Infinitum een bijzonder jaar zijn. Enerzijds konden de shows niet doorgaan, anderzijds heb je een zeer succesvol album op de markt gebracht in twee verschillende versies.

Ondanks alle ellende in de wereld zou ik dit jaar niet willen vergeten. We hebben dit jaar al een album uitgebracht en daarvan komt binnenkort een akoestische versie. We hebben zes videoclips gemaakt en een liveshow verzorgd. Uiteindelijk is dat best positief.

Chapter I: Monarchy is zeer positief ontvangen en heeft jullie veel fans opgeleverd.

Ja, geweldig. Het is een erkenning voor ons geduld en al onze opofferingen.

En jullie zijn alweer bezig met het tweede album.

Ja, ik was vandaag daarvoor wat demo’s aan het opnemen. Eens in de zoveel tijd werk ik ook aan andere projecten, en ook daarvoor heb ik wat opgenomen vandaag. Specifiek voor mijn Patreon-pagina. Ik ben nooit ver weg van de microfoon, haha.

Die Patreons zijn een flinke steun voor de band.

Ad Infinitum - Chapter I Revisited Zeker. Het is heel gezellig. De Patreon Party is een live-hangout, een livestream op Crowdcast. Er is een Q&A, we spelen wat spelletjes en we luisteren naar muziek. Het is wat persoonlijker dan ik op de reguliere social media doe. Patreons hebben vervroegd toegang tot nieuwe songs of nieuwe merchandising. Ik presenteer tekeningen en dan kunnen ze me van advies voorzien. Dan kunnen ze dus bijdragen aan de kleurstelling. Ik wil het graag speciaal houden en de deur openen naar mijn studio om te laten zien hoe ik werk. Zeker nu er geen inkomsten uit het touren zijn, zie je veel artiesten gebruik maken van het platform. Ik ben erg dankbaar dat Patreon bestaat, want anders zou ik niet rond kunnen komen. Ik geef wel online les en ik verkoop m’n eigen merch, maar niet voldoende, dus ik ben erg blij met dit alternatief. Het biedt me een bepaalde zekerheid.

Je kunt ook nog eens laten zien dat er bij het maken van een album veel meer komt kijken dan men denkt.

Inderdaad. Ik las eens een keer op Facebook iets dat me verraste. Ik postte een plaatje en wenste iedereen een prettig weekend. Daaronder stond commentaar dat het wel cool was om plaatjes te posten, maar dat ik beter die tijd kon besteden aan het maken van muziek. Het was een maand nadat ik een album had uitgebracht met één van mijn bands.

Dat zijn dan blijkbaar geen muzikanten, want die weten wel beter. Vind je dergelijk gedrag respectloos?

Ja, maar misschien is het wel iemand die er helemaal niets van begrijpt.

Behalve plaatjes posten en muziek maken, heb je ook tijd voor het maken van gerechten.

Ja, ik ben er veel mee aan het experimenteren. Ik heb laatst bananenbrood gemaakt. Dat is erg goed gelukt en die staat dan ook in mijn top drie van favoriete cakes. Daarnaast heb ik hartige taart gemaakt en cupcakes, maar als je van die laatste twintig maakt, wordt het na drie wel zwaar werk en er gaat heel veel boter in die gerechten.

Zou je bakker geworden zijn als je geen zangeres was geworden?

Nee, dan zou ik actrice geworden zijn. Misschien dat het ooit nog zover komt.

Je kunt het goed gebruiken op het podium.

Ja, en ik gebruik het vooral bij de videoclips momenteel.

Je bent sowieso een creatief type, want je schildert digitaal de ontwerpen voor de shirts.

We wilden iets heel persoonlijks maken. We kunnen niet touren, dus we zoeken naar andere manieren om met de fans in contact te blijven. Een resultaat daarvan is het akoestische album. Een ander resultaat is de speciale shirts, die we zelf maken (buiten die van Napalm Records om), verzenden en vergezeld laten gaan van persoonlijke bedankkaartjes. We wilden ze eerst ook nog printen, maar dat werd te ingewikkeld en tijdrovend. We hadden een vriend die wel wilde drukken, maar er kwam te veel bij kijken. Het digitaal ontwerpen van het artwork is een leercurve. Het tweede ontwerp is al weer beter dan het eerste en ik heb ook alweer ideeën voor het derde. Aan de vorige besteedde ik vijfentwintig uren, dus daaraan kun je merken dat het niet mijn dagelijkse werk is.

Volg je schilder- of tekenlessen?

Nee, ik heb altijd wel getekend, sinds jongs af aan. Voor het digitale werk ben ik op YouTube gaan zoeken en vond ik wat instructie-video's.

Alles staat op YouTube. Zo heb je ook leren screamen.

Inderdaad, ik heb er veel van geleerd. Niet alleen van screamen, maar ook van andere zangtechnieken. Ik heb zelfs gitaar leren spelen.

Onderhoud je dat gitaar spelen een beetje en gebruik je het tijdens het schrijven van nummers? Of gaat alles digitaal?

Ik kan wat eenvoudige akkoorden spelen. Ik gebruik zowel de gitaar als de digitale programma’s als het gaat om nummers schrijven. Het kost minder tijd om pianopartijen te spelen en te programmeren dan gitaarpartijen te spelen. Op de computer is het een makkelijke kwestie van kopiëren en plakken. Toevallig heb ik vanmorgen echter de gitaar gepakt om wat zangideeën uit te werken.

Ben je, nu je wat meer tijd hebt, wat nadrukkelijker met verschillende technieken bezig dan voorheen?

Ik ben altijd bezig om mezelf te verbeteren. We zijn momenteel bezig met het schrijven van het tweede album, waarvan ik heel graag wil dat het nog beter is dan het debuut. Ik probeer wat verschillende nieuwe technieken te ontwikkelen en de behendigheid van mijn stem te trainen. Ook werk ik aan het ontwikkelen van interessante zanglijnen. Het gekke is dat ik juist dit jaar wat minder tijd ervoor heb, aangezien er veel werk te doen is voor de band. Mijn vrije tijd besteed ik dus liever aan ontspanning.

Ad Infinitum

Je bent echter wel bezig geweest met de interpretatie van de typische Disney-zang.

Ja, dat vind ik leuk. Als je zingt, laat je de interpretatie vaak achterwege omdat je je concentreert op het zuiver zingen van de noten. Door Disney-nummers te zingen, leer je meer met emotie te zingen en de interpretatie van het verhaal over te brengen.

Praat je er wel eens over met andere zangeressen? Eerder dit jaar werd je geïnterviewd door Fabienne Erni van Eluveitie. Heb je haar trouwens nog kunnen overtuigen om wat extreme vocalen onder de knie te krijgen?

Dat laatste helaas niet. Heel af en toe wisselen we adviezen uit, maar ik praat verder zelden over zangtechnieken met andere zangeressen.

Wat is er anders voor jou geweest om het akoestische album in te zingen in vergelijking met het reguliere debuut?

Ik heb me aangepast naar wat de instrumenten brachten. Het moeilijkste gedeelte was voor Adrian. Die heeft alle orkestraties omgezet naar gitaarpartijen. Voor mij was het een stuk makkelijker, maar ik kon het niet zomaar even zingen zoals ik op het debuut deed. Ik moest me aanpassen qua energie, de extreme vocalen achterwege laten en ik heb wat zanglijnen aangepast. Ik wilde iets anders brengen.

Was je verrast door wat Adrian aan je liet horen? Het akoestische album heeft een heel andere, opbeurende vibe.

Ja, ik vond vooral de flamenco-elementen heel gaaf. Ik kreeg van hem eerst de versie met alleen de gitaarpartijen, maar dan al compleet. Daarna kreeg ik de versie met percussie daarbij. Ik was zeer onder de indruk en toen ik de songs op een goede stereo hoorde, was ik thuis aan het dansen. Ik kon me meteen inbeelden hoe ik zou zingen en wat ik aan de originele zanglijnen zou aanpassen om aan te sluiten bij de vibe.

Wanneer ontstond het idee om een akoestische versie uit te brengen. Was dat naar aanleiding van de positieve reacties op de bonustrack van de initiële versie?

De bonustracks waren min of meer een test. Toen de reacties zo positief waren en de tours en de nieuwe data werden gecanceld of uitgesteld, besloten we er meer mee te doen. Wel was het de vraag of het bij de eerste groep enthousiastelingen zou blijven of dat alle fans het leuk zouden vinden. We hebben daarom besloten om het album eerst in digitale vorm uit te brengen. We wilden geen risico nemen en toch wat extra brengen.

Komt er ook een fysieke versie als veel meer mensen enthousiast zijn en erom vragen?

Toen we de digitale versie aankondigden, die op 4 december verschijnt, kregen we direct veel vragen over een fysieke versie. We hadden toen al direct door dat we wellicht een verkeerde inschatting hadden gemaakt. Toch zijn we liever voorzichtig, want het is altijd een financieel risico. Vooralsnog verschijnt het album op 4 december dus alleen in digitale vorm, maar op een later moment komt er misschien meer.

Ook met betrekking tot de t-shirts zijn jullie voorzichtig geweest, want die verschijnen in gelimiteerde oplage.

Ja, we wilden niet te veel overhouden. We hebben goed naar het aantal pre-orders gekeken om de oplage te bepalen. We hebben het gelimiteerd gehouden omdat we iets speciaals wilden bieden. Ook houden we het aantal beperkt omdat Adrian en ik al die shirts met ons tweeën moeten verzenden, en dat is erg veel werk. We zijn bovendien ook nog een nieuw album aan het schrijven, dus het moet voor ons wel behapbaar blijven.

Een andere vraag van de fans is of de online show nog uitgebracht wordt.

Waarschijnlijk niet. We hebben de show op YouTube gezet omdat mensen dan ons live aan het werk konden zien. Als promotors willen weten waartoe we in staat zijn, kunnen ze ons dus aan het werk zien. Het is onze enige show van dit jaar.

Hoe was dat optreden voor jullie?

Goed. Het was wel anders dan normaal, want na ieder nummer viel er een stilte, terwijl je normaal gesproken applaus hoort. Het was wel speciaal om de zaal te betreden. Voor het eerst gingen we dan toch echt live aan het werk.

De video is meer dan zeventigduizend keer bekeken. Jullie presenteren jezelf als band die al vaker heeft gespeeld.

Het is echt ongelooflijk. Dat zoiets met een normale clip gebeurt, is nog te begrijpen, maar dit is een optreden van drie kwartier. We zijn allemaal ervaren muzikanten. Het is vooral een kwestie van samen leren werken.

Sommige bands vragen geld voor online shows, maar jullie hebben niets gevraagd.

We hebben ervoor gekozen om de show gratis ter beschikking te stellen zodat iedereen deze kon zien. We hebben veel positieve reacties en donaties ontvangen. Het stelt ons in staat om investeringen te doen, zoals bijvoorbeeld het maken van een nieuwe videoclip.

Naast die liveshow, deden jullie ook nog de Ad Infinishow. Komt daar nog een vervolg op?

We hebben een derde editie opgenomen, maar die moet nog bewerkt worden. We hebben het momenteel erg druk met bijvoorbeeld videoclips ter promotie van het akoestische album. We vonden het erg leuk om die shows te maken, dus wellicht komt er nog een vervolg.

Voor welk nummer komt er een clip en welk nummer is het?

Voor Demon. Deze verschijnt volgende week.

Jullie zijn al bezig met hoofdstuk 2. Gaan jullie weer samenwerken met Oliver Phillips?

Dat is nog niet besloten. We zijn vooral bezig met demo’s en een selectie nummers. Daarna besluiten we wie de orkestraties gaat doen. Wat wel zeker is, is dat we weer samen willen werken met Jacob Hansen.

Ligt het nieuwe materiaal in lijn van hoofdstuk 1?

Nu de jongens vanaf het begin betrokken zijn bij de songwriting, zullen er meer invloeden samenkomen. Het DNA van Ad Infinitum blijft behouden, maar er zullen ook wat nieuwe elementen te horen zijn. Adrian en Nick zijn met heel interessante ideeën gekomen en hier en daar hebben de nummers een andere touch, die ik erg mooi vind. Het wordt een herkenbaar album, maar dan geëvolueerd.

Laatste vraag: hoe staat het met Rage Of Light en ben je nog betrokken bij andere projecten, zoals gastbijdragen?

Ja, ook Rage Of Light werkt aan meerdere nummers, maar die band werkt op een andere manier. Totdat ik terug ben in Zwitserland zal er niets uitkomen, want onze manier van werken is één keer in de zoveel tijd een nieuwe single uitbrengen inclusief videoclip. Daarnaast ben ik momenteel wat aan het opnemen voor een andere band. Het is geen metalband, maar ik kan nog niet verklappen welke het dan wel is. Het is wel verbonden met metal overigens. Daarnaast ben ik op persoonlijk vlak nummers aan het schrijven, maar niets iets waaraan ik grote ruchtbaarheid wil geven. In het verleden heb ik Teardrop uitgebracht. John van Rage Of Light speelt keyboard. Ik wilde nogmaals zoiets doen, maar het is iets zonder te grote ambities, label of promotie. Gewoon iets voor mezelf.

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.