Ad Infinitum - Chapter I Revisited

Ad Infinitum - Chapter I Revisited

Begin dit jaar verscheen Chapter I: Monarchy, het ijzersterke debuut van Ad Infinitum. Helaas kon de melodieuze metalformatie rond zangeres Melissa Bonny niet touren ter promotie van dat album. De huidige tijd vraagt veel creativiteit van muzikanten om toch de naamsbekendheid van de groep te vergroten. Die vindingrijkheid uit zich in een akoestische versie van het debuutalbum.

Op Chapter I Revisited vind je alle tracks die op de 3 april uitgebrachte plaat staan, maar dan dus zonder distortion op de gitaren en zonder een krachtige ritmesectie. De spaanse gitaar, flamencomelodieën en de percussie bepalen samen met de zang de toon. Ze zorgen voor een warme en opbeurende vibe, zoals in Live Before You Die. Alsof het zomer is. Het is alsof de band in een park voor een select gezelschap speelt. De muzikanten beperken zich niet tot het spelen van de grondtonen en basisakkoorden, maar komen positief verrassend met meerdere lagen avontuurlijke partijen. Luister eens naar de post-rockende kampvuurversie van Fire And Ice. De percussionist maakt de songs zeer levendig, zoals blijkt uit Maleficent en I Am The Storm.

Het bijzondere van dit soort opnieuw gearrangeerde versies is dat het ene nummer wat beter uit de verf komt dan het andere. In de vorige alinea staan al wat positieve uitschieters. Ook Revenge komt die kwalificatie toe. Vreemd genoeg doen topfavoriet See You In Hell en afsluiter Tell Me Why het iets minder dan hun initiële versies.

De zevenentwintigjarige frontvrouw zingt uiteraard met minder power dan op de originele versie, een enkele keer uitgezonderd. De kracht van haar performance zit in het herkenbaar maken van de songs. Dit doet ze door niet veel af te wijken van de zanglijnen van de originele tracks. Ze zorgt daarmee voor een flinke houvast. Dat wil overigens niet zeggen dat ze niet varieert. Juist vanwege de minimalistische opzet komen haar kwaliteiten goed aan de oppervlakte. Verrassingen zijn er weinig, al mogen haar extreme vocalen in Maleficent niet onvermeld blijven.

Met Chapter I Revisited brengt Ad Infinitum licht in donkere tijden. De collectie bewerkte composities met flamenco-elementen luistert zeer prettig weg en zorgt voor een opgewekt gevoel. De nieuwe versies moedigen je aan om in tijden van onzekerheid dingen te blijven ondernemen, zoals Ad Infinitum ook doet. De overtuigingskracht van Chapter I: Monarchy vind je ook hier terug, dankzij memorabele en gefocuste liedjes, die in de kern zo goed geschreven zijn, dat ze ook in akoestische vorm een hoge waardering verdienen.

1. Infected Monarchy
2. Marching On Versailles
3. Maleficient