Metalfan.nl - Metal nieuws, reviews, interviews en meer...

13-04-2021

Interview: Razend
Met Corinne van den Brand
Door Marc
Geplaatst in april 2016

De Tilburgse band Razend is met de ep White Goat II klaar om het hele land te veroveren. Met in de gelederen muzikanten uit Acrostichon en Outburst spelen ze 'thrash with a twist'. Marc sprak met zangeres Corinne over het ontstaan van Razend, een coverband en geitjes.

Razend

We kennen je als frontvrouw van Acrostichon, maar je vertrok in 1998 en daarmee ontstond Outburst, met Tjerk Maas als frontman. In 2012 verliet Tjerk de band, kwam jij terug en gingen jullie door als Razend. Is dat in een notendop een goede uitleg over het ontstaan?

Dat is inderdaad het ontstaan van Razend in een notendop.

Acrostichon is toch nooit gestopt?

Jawel. Nadat ik stopte bij Acrostichon, ging de band verder als Outburst en daarmee kwam een einde aan Acrostichon. In 2009 kwamen we op verzoek weer bij elkaar voor een reŁnie-optreden. Daarna hebben we nog drie optredens gedaan, met veel plezier, maar sindsdien zijn we weer in winterslaap.

Met broer Jos en drummer Tim Verheijden speel je ook in The Covering, inmiddels uitgegroeid tot een serieuze tributeband. Wanneer zijn jullie met die band begonnen?

In 2011 werden Jos en ik gevraagd door Michel Steenbekkers (bas), om samen met Michiel Rutten (gitaar) en Tim, die destijds Fuelblooded vormden, mee te doen aan een eenmalig optreden in Den Bosch. Een gezellige avond, met meerdere gelegenheidsbands die wat covers zouden gaan spelen. Het beviel zo goed, dat we besloten door te gaan als band. Het is een uit de hand gelopen geintje dus.

In hoeverre is het spelen van klassiekers die we kennen van bands als Slayer, Morbid Angel en Death, om maar eens een paar te noemen, van invloed op het schrijven van nummers voor Razend?

Niet groot, omdat tot nu toe vooral Arvid Kuipers (gitaar) de nummers geschreven heeft en niet speelt in The Covering. Wel moet ik zeggen dat The Covering qua zang een enorm goede leerschool was en nog steeds is. Doordat we zoveel verschillende bands coveren, van Saxon tot Morbid Angel, leerde ik beter met mijn stem om te gaan. Een mooie ontdekkingstocht en bij Razend hebben ze me van het begin af volkomen vrij gelaten in hoe ik de nummers wilde invullen.

Je speelde bij Acrostichon ook basgitaar. Doe je dat nog wel eens?

Het is al een hele tijd geleden dat ik mijn basgitaar aangeraakt heb.

In 1989 was je ťťn van de eerste vrouwelijke grunters. Bij Razend zing je overwegend clean en ik had je absoluut niet herkend toen ik Razend de eerste keer beluisterde op Soundcloud. Mijn complimenten voor je veelzijdige en opvallende stemgeluid. Bevalt dit je beter?

Het is compleet anders, hoewel ik moet zeggen dat ik op Sentenced al een poging deed met andere zang. Dat mislukte nogal, hahaha. Ik had toen al wel ideeŽn, maar wist totaal niet hoe ik die vorm moest geven. Om voor eeuwig te blijven grunten, omdat ze me zo het beste kennen, vind ik ook onzin. Af en toe grunt ik nog wel, maar meer bedoeld als accent in een nummer en niet meer als hoofdmoot. Zang is voor mij vooral een vorm van expressie en dat kan alle kanten opgaan.

In vergelijking met de promo zijn de nummers op White Goat II wat gevarieerder. Vooral Time is daar een goed voorbeeld van. Doordat jullie geen pure thrash spelen en door je zang, verwacht ik dat velen Razend vooral zullen vergelijken met Bliksem. Wat is je eigen indruk daarvan?

Razend - White Goat II Met Bliksem zijn we nog niet vergeleken tot nu toe. We zijn wel vergeleken met Death Angel, Exodus, Devil`s Blood en Candlemass. Ik moet er wel om lachen, dat mensen zoveel verschillende namen noemen. Blijkbaar zijn we niet zo goed in een hokje te plaatsen en ik hoor geen van alle trouwens terug in onze sound. Het is gewoon Razend.

Razend verzorgde in 2012 het voorprogramma van Toxik en in 2013 de afterparty van de Eindhoven Metal Meeting, maar jullie stonden ook meermaals in W2 en Little Devil. Hoe zijn de reacties van het publiek?

Erg goed. We krijgen behoorlijk veel complimenten, vooral over de vibe die we overbrengen. Er zit een bepaalde energie en flow in de muziek. Altijd leuk om te horen natuurlijk.

Een aantal nummers speelden jullie live al, zoals Girl In The Mirror en FYAG. Hebben jullie voor White Goat II ook nieuw materiaal opgenomen?

Wingless en Substantia Nigra zijn nieuwe nummers, die we live nog niet gespeeld hebben. Uiteraard zitten die nu wel in de set. Ook The Promise Of Hope is een speciaal door Arvid geschreven instrumentaal nummer voor dit album.

Zijn alle lyrics, behalve Wingless, door jou geschreven?

Boktor Of Horror is geschreven door Tim en mij. Wingless is geschreven door K.C. Focht, een vriendin uit de Verenigde Staten. De rest is door mijzelf in elkaar geknutseld.

Boktor is de naam van jullie witte geit toch?

Ja, dat is begonnen als een geintje. Witte geit is Brabants voor "weet jij het?". White Goat II betekent dus "weet jij het ook?". We noemden onze geit Boktor. Waarom weet ik niet meer, waarschijnlijk door overvloedig Fanta drinken in de oefenruimte. Boktor Of Horror gaat dus over het geitje dat dood en verderf zaait.

Hoe verloopt het schrijfproces?

Tot nu toe komt Arvid met de gitaarpartijen als basis. In de oefenruimte worden deze door Jos en Tijn van der Vloet (bas) aangevuld en wordt een nummer gearrangeerd. Tim bedenkt zijn drumpartijen en Tijn werkt de daarbij passende baspartijen uit. Pas daarna ga ik aan de slag met zanglijnen.

Net als de promo hebben jullie het nieuwe album opgenomen bij Double Noise en samengewerkt met Robin Cornelissen voor de mix, maar de bas en de gitaren zijn daar niet opgenomen. Waarom is die keuze gemaakt?

Eigenlijk is dat gewoon een financiŽle kwestie. Thuis opnemen scheelt een hoop in de portemonnee.

Razend

Hoe verliepen de opnames?

De drums waren snel opgenomen en de zang ging ook best goed. De opnames die thuis gedaan zijn, bleken een behoorlijke klus. Tijn had de pech een blessure aan zijn hand te krijgen, waardoor de opnames van de baspartijen enkele maanden stillagen. Vooral voor Arvid was het een enorme klus. Hij heeft er enkele maanden vele uren aan besteed.

Er is bij Acrostichon destijds veel mis gegaan rond het uitbrengen van de albums. Heeft dat nog invloed gehad op beslissingen die genomen moesten worden voor Razend?

Nee, niet echt. Dat is allemaal zo lang geleden en dit is een nieuwe band, dus we zijn er fris en fruitig tegenaan gegaan. Het komt zoals het komt.

Zijn jullie al benaderd door een label en/of promotor?

We hebben wel wat dingen lopen en contacten genoeg, maar we hebben besloten deze plaat zelf uit te brengen en niet langer te wachten. De opnames hebben al genoeg tijd in beslag genomen, dus we wilden vooruit met de geit.

De promo is uitverkocht, maar jullie zijn zo vriendelijk geweest om die tracks als bonus op White Goat II te zetten. Is het aantal nu ook gelimiteerd?

We hebben voldoende exemplaren van White Goat II laten maken, zodat ze minder snel uitverkocht zullen zijn.

Werken jullie al aan nieuw materiaal?

We werken momenteel aan nieuw materiaal. Het belooft weer mooi te worden.

Wil je nog iets kwijt aan de lezers van Metalfan.nl?

Ik heb nog een oud kastje staan dat weg mag en wat kleding. Bij interesse kun je gewoon een mailje sturen naar razendband@gmail.com. Ik heb ook nog wat cd`s in de aanbieding, over een geit.

[ Terug naar de Interviews ]