Helldorado
Enquête

De concerten van Ghost in het voorjaar van 2025 zijn 'telefoonvrij'. Je mag je gsm bij je houden, maar in een Yondr-zakje, die pas na afloop wordt geopend. Vind jij dat een goed initiatief?

Ja, want zo blijven de nieuwe showelementen van Ghost een verrassing
Ja, want dan heb je geen last van filmende en fotograferende omstanders
Ja, om een andere reden
Nee, want ik wil bereikbaar blijven tijdens het optreden
Nee, want ik wil kunnen internetten tijdens het concert
Nee, want ik wil filmpjes of foto's kunnen maken
Nee, om een andere reden
Mij maakt het helemaal niks uit
Ik moet zo'n show eerst een keer meemaken, voor ik een mening vorm

[ Uitslag | Enquêtes ]

    14 november:
  • Fever 333
  • Sólstafir, Oranssi Pazuzu en Hamferð
  • 15 november:
  • Morsefest
  • Sólstafir, Oranssi Pazuzu en Hamferð
  • Zeke
  • 16 november:
  • Fury en Segunda
  • Helldorado
  • Kruelty en Slimelord
  • Lucassen & Soeterboek's Plan Nine
  • Morsefest
  • Sólstafir, Oranssi Pazuzu en Hamferð
  • 17 november:
  • Wheel en Molybaron
  • Witherfall en Mystery Blue
  • 18 november:
  • Sleep Token en Bilmuri
  • 19 november:
  • Marianas Rest en Aeonian Sorrow
  • VOLA
  • Wardruna
Kalender
Vandaag jarig:
  • Alec John Such (Bon Jovi) - 73
  • Cory Betts (Black Majesty) - 54
  • Frankie Banali (Quiet Riot)† - 73
  • Franz Treichler (The Young Gods) - 63
  • James Guthrie (producent) - 71
  • Josh Silver (Type O Negative) - 62
  • Piet Sielck (Iron Savior) - 61

Vandaag overleden:
  • Doug Harrington (Defiance) - 2006
Concertreview

Symphony X en Edge Of Paradise
Op 16 september 2024 in Poppodium 013, Tilburg
Tekst door Rik
Nu de zomerfestivals achter de rug zijn, is het dringen geblazen in de Nederlandse concertzalen. September en oktober staan werkelijk boordevol interessante optredens. De wat eclectisch aangelegde metalliefhebber kan wel meerdere keren per week het land door. Tegelijkertijd worden de concertkaartjes steeds duurder en kan het aanbod dus ook wel wat overweldigend zijn. Wellicht is dat de verklaring voor de relatief matig gevulde Main Stage bij het optreden van de Amerikaanse progressieve metalhelden van Symphony X, op maandag 16 september in Poppodium 013 te Tilburg. Of het heeft ermee te maken dat we al negen jaar geen nieuw materiaal meer hebben gehoord van de band. Het gedeelte vanaf de trappen naar boven is helemaal afgezet om zo een wat intiemere sfeer te creren. Hoe dan ook: degenen die wel de tijd en moeite hebben genomen om naar Tilburg af te reizen, krijgen absoluut waar voor hun geld, want Symphony X blijkt in topvorm.

Symphony X in Tilburg

Daarvoor moeten we ons echter wel eerst door het optreden van de Amerikaanse rockband Edge Of Paradise zien heen te slaan en dat blijkt nog geen sinecure. Boegbeeld is zangeres Margarita Monet, die voor de gelegenheid in een futuristisch glitterpakje op het podium verschijnt. Door de verschillende kleuren reflectie en het soort vaandel aan de achterkant ziet het er heel gestylet uit. Jammer genoeg is de muziek van het vijftal slaapverwekkend. De basis ligt in simpele rocknummers, die met wat symfonische elementen (van tape) en een licht industrieel randje worden aangevuld. Vrijwel ieder nummer wordt in hetzelfde midtempo-stramien afgewerkt, opgebouwd rondom zogenaamd stoere riffs, die vooral heel basaal klinken. Het enige lichtpuntje wordt gevormd door enkele sporadisch ingezette gitaarsolos. En hoewel Monet over een verdienstelijk stemgeluid beschikt, komt ze live niet goed uit de verf. Het lijkt wel alsof ze met de handrem erop aan het zingen is, of dat ze zichzelf niet goed hoort, want ze zingt te ingetogen. Wat vooral tegenstaat, is de manier waarop alles aan deze band berekenend lijkt. Edge Of Paradise acteert de grote stadionrockband, maar voelt vooral nep en gekunsteld aan. Er had toch wel een beter en in ieder geval wat progressiever ingesteld voorprogramma gevonden kunnen worden dan dit.

Om klokslag kwart over negen maakt Symphony X zijn opwachting. Hoewel het laatste album van de Amerikanen het uitstekende Underworld (2015) al bijna een decennium oud is, blijkt al snel dat de band nog steeds in vorm is. Wat heet: vanaf de heerlijke opener Iconoclast, van het gelijknamige album uit 2011, blijkt dat alle voorwaarden voor een fenomenaal optreden vanavond aanwezig zijn. Niet alleen is het spel van de hele band enorm strak waarbij vooral meestergitarist Michael Romeo een eervolle vermelding verdient ook de strot van Russell Allen is om door een ringetje te halen. Het gemak waarmee hij zingt, of het nu om stevige uithalen of wat rauwer gezongen rockpassages gaat, is bijna beangstigend. Gelukkig staat ook het geluid uitstekend afgesteld, waardoor we ons kunnen opmaken voor een heerlijke, anderhalf uur durende bloemlezing van dertig jaar symfonische prog/power metal.

In de setlist ligt de nadruk wel op de meest recente albums. Dat betekent dus ook een behoorlijk stevige set, waarin het fenomenale gitaarwerk af en toe richting thrash metal opschuift. Vrijwel niemand in het publiek die erom maalt. Sterker nog: ik vermoed dat veel aanwezigen, ondergetekende incluis, vooral het modernere werk van Symphony X waarderen. Met vier nummers van Underworld en drie van Paradise Lost (2007) zijn die platen het best vertegenwoordigd. Van eerstgenoemde zijn vooral de uitvoeringen van To Hell And Back (met geweldige, rauwe en stoere zang van Allen) en de schitterende ballad Without You (met prachtig refrein, dat luidkeels wordt meegezongen) indrukwekkend. Van Paradise Lost horen we enkele opzwepende krakers, zoals het spetterende, met retestrakke riffs gelardeerde Set The World On Fire (The Lie Of Lies) en het zeer headbangwaardige Serpents Kiss. Alles wordt met speels gemak en imposant muzikaal spierballenvertoon op het publiek afgevuurd.

Fans van het oudere werk van de Amerikanen moeten vanavond geduld hebben. Behalve Inferno (Unleash The Fire) de flitsende openingstrack van de klassieke plaat The Odyssey (2002) - en het met fijne zanglijnen doorspekte Evolution (The Grand Design) van het nog steeds intrigerende V: The New Mythology Suite (2000) blijft een duik in het verre verleden lang uit. Maar tijdens de toegift volgen dan toch twee nummers uit de oude doos: met Out Of The Ashes en Sea Of Lies worden degenen die de band vanaf de relatieve begindagen volgen beloond met twee tracks afkomstig van het destijds uitstekend ontvangen album The Divine Wings Of Tragedy (1996). Beide hebben de tand des tijds goed doorstaan en bevatten nog steeds de ontegenzeggelijke charme van goed uitgevoerde, vingervlugge symfonische power metal, waarop de band in die tijd meer leunde dan tegenwoordig.

Zo weet Symhony X moeiteloos anderhalf uur te boeien. De band is nog steeds ontzettend relevant. En eigenlijk vermoed ik dat veel aanwezigen het nog makkelijk een uurtje langer hadden volgehouden, want een blik op het oeuvre van de Amerikanen maakt al snel duidelijk dat er nog heel wat klassiekers zijn die k gespeeld hadden kunnen worden. Het enige echte gemis wat mij betreft is het ontbreken van het titelnummer van The Odyssey, dat mijns inziens als het pice de rsistance van de band geldt. Maar ja, in die vijfentwintig minuten kan de groep ook drie andere nummers spelen, dus de keuze is ook wel begrijpelijk. Hoe dan ook: Symphony X is vanavond uitstekend in vorm en levert een buitengewoon indrukwekkend optreden af. Laten we hopen dat we binnenkort ook eindelijk weer eens nieuw materiaal mogen verwelkomen!

Setlist Symphony X:
1. Iconoclast
2. Nevermore
3. Inferno (Unleash The Fire)
4. Serpent's Kiss
5. Without You
6. To Hell And Back
7. Evolution (The Grand Design)
8. Run With The Devil
9. Set The World On Fire (The Lie Of Lies)

Toegift:
10. Paradise Lost
11. Out Of The Ashes
12. Sea Of Lies

Setlist Edge Of Paradise:
1. Soldiers Of Danger
2. Hologram
3. Dark
4. Faceless
5. Rogue (Aim For The Kill)
6. The Unknown
7. Digital Paradise

Pitfest

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.