Alcatraz
Enquête

Marco van Basten vond het maar niks dat Linkin Park voor de aftrap van de Champions League-finale op 31 mei een optreden verzorgde. Wat vind jij van de Amerikaanse gewoonte om grote sportwedstrijden op te vrolijken met een concert?

Geweldig, ook voor aanvang van de wedstrijd
Prima, maar niet voor het duel wanneer de spelers zich willen opwarmen
Dat is iets voor pop-acts, niet voor heavy bands als Linkin Park en Gojira
Zo’n muzikaal optreden is onzin, het publiek komt voor de sportwedstrijd
Sport is kut, laat die band elders een eigen concert doen voor hun fans
Van mij hoeft het niet, maar ik gun zo’n band wel de extra exposure
Normaliter vind ik het een goed idee, maar Linkin Park was echt slecht
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    10 juni:
  • Whitechapel
  • 11 juni:
  • King Diamond, Paradise Lost en Angel Witch
  • Myles Kennedy
  • W.A.S.P.
  • 12 juni:
  • Man as Plague, Gallamesh en Everything Decays
  • 13 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague en The Unslain
  • 14 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague
  • Sorcerer
  • 15 juni:
  • Into The Grave
Kalender
Vandaag jarig:
  • Adam "Nergal" Darski (Behemoth) - 48
  • Ernie C. (Body Count) - 66
  • Howlin' Wolf† - 115
  • Johan Ericson (Draconian) - 46
  • Juhana Karlsson (Amoral) - 42
  • Magnus Rosén (Hammerfall) - 62
  • Marko Paasikoski (Sonata Arctica) - 47
  • Martin Orford (IQ) - 66
  • Mickey Curry (Bryan Adams) - 69
  • Peter Gale (Sweet Sorrow) - 45
  • Robert Hampson (Loop) - 60
Review

The Charm The Fury - The Sick, Dumb & Happy
Jaar van release: 2017
Label: Arising Empire
The Charm The Fury - The Sick, Dumb & Happy
Hedendaags zal Nederland qua metalgenre over de landgrenzen waarschijnlijk het beste bekend staan met bands die allemaal een vrouw achter de microfoon hebben. Within Temptation doet het al jarenlang goed in het buitenland en ook groepen als Epica en Delain gooien hoge ogen. Uiteraard hebben we dan ook nog Floor Jansen die furore maakt als zangeres bij Nightwish en daarnaast biedt ook Dool potentie.

Tussen al deze namen kun je ook het Amsterdamse The Charm The Fury plaatsen. De metalcore-formatie onder leiding van Caroline Westendorp gaat als een speer en heeft met A Shade Of My Former Self een indrukwekkend debuut afgeleverd, dat ook buiten onze landgrenzen niet onopgemerkt is gebleven. Het bracht de band uiteindelijk een platendeal met Arising Empire, wat een het sublabel is van Nuclear Blast. Nu is daar het tweede album The Sick, Dumb & Happy, die de band nog sterker op de kaart moet zetten.

Het is dan best opmerkelijk, gezien het succes van het debuut, dat The Charm The Fury een vrij radicale koerswijziging heeft doorgevoerd op zijn nieuwe plaat. De melodieuze metalcore waar de groep bekend mee is geworden, heeft namelijk plaatsgemaakt voor een algemener metalgeluid en van het eerder genoemde genre is eigenlijk geen sprake meer. De band heeft wat van zijn snelheid laten varen en gaat in plaats daarvan meer riffgeoriënteerd te werk. Het klinkt allemaal wat zwaarder en harder en de accenten zijn nog meer op het gegrom en gebrul van Caroline Westendorp komen te liggen. Daarbij zijn de invloeden van Pantera en Slipknot niet te missen.

Ook is de formatie ditmaal wat diverser te werk gegaan. Er wordt veel afgewisseld. Van snelle mosh-anthems (No End In Sight, Songs Of Obscenity) tot zware, langzamere stampers (Blood And Salt, The Hell In Me) en zelfs een helemaal clean gezongen ballad (Silent War). In alle gevallen is de stem van Westendorp de grote smaakmaker en is het alsof alle instrumenten grotendeels om haar zangstukken heen gebouwd zijn om de aandacht daarnaartoe te leiden. Dat zegt in geen geval dat het spel van de muzikanten niet goed is, het is alleen weinig opzienbarend en verplaatst zich te vaak naar de achtergrond. Dit is echter niet de gehele speelduur het geval. Down The Ropes wordt gedomineerd door een heerlijk groovende, (southern)gitaarriff en ook in The Hell In Me zit een aanstekelijke riff.

Dat de band zijn muziek meer om de vocalen van Westendorp heen bouwt, is in elk geval ook meer dan logisch. Vocaal is ze enorm gegroeid en ze laat een enorm divers scala aan geluiden horen. Daarnaast is het fijn om te horen hoe ze bepaalde teksten uitspuwt en daarmee de juiste accenten op de goede momenten legt in haar agressieve zang en uithalen. Ze klinkt daarmee groots en opgefokt, maar kan daarnaast ook breekbaar klinken zoals in het rustige Silent War.

Met The Sick, Dumb & Happy verlegt The Charm The Fury prima zijn grenzen en brengt de band een gedoseerde plaat zonder missers. Helaas is het album niet zo spetterend als zijn voorganger, maar daar heeft de band ook een beste kluif aan om die te overstijgen. Het ligt er ook net aan welke richting van de groep je het beste bevalt. Het debuut was prima en een vervolg daarop was wellicht fijner geweest, maar het is de Amsterdammers te prijzen om zich niet te willen vastbijten op één genre. Daarnaast heeft deze plaat de nummers en de kwaliteiten om fier overeind te blijven staan en heeft de band zowel de charm als de fury om ons volgende succesvolle female fronted exportproduct te worden.

Tracklist:
1. Down The Ropes
2. Echoes
3. Weaponized
4. No End In Sight
5. Blood And Salt
6. Corner Office Maniacs
7. The Future Needs Us
8. Silent War
9. The Hell In Me
10. Songs Of Obscenity
11. Break And Dominate

Score: 78 / 100

Reviewer: Marcel
Toegevoegd: 17 maart 2017

Meer The Charm The Fury:

Pitfest Iron Maiden Rock Legends Special

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.